Konkurs lub sprzedaż premiowa

Ewa Wolska
25-10-2006, 00:00

O jakich formalnościach muszę pamiętać, gdy organizuję konkurs?

- Najważniejsze jest przygotowanie dokumentacji niezbędnej z punktu widzenia podatkowo-prawnego, która może być konieczna podczas kontroli skarbowej. Należy sporządzić protokół potwierdzający przekazanie nagród i dane osób, które je odebrały. Trzeba też zachować ankiety, kupony i inne dokumenty, nadsyłane, zgodnie z zasadami konkursu, przez uczestników. Dołącza sie też ankiety osób, które wygrały konkurs. Inne wymagane dokumenty to:

— kopia materiału opisującego konkurs (np. stworzonego przez dział marketingu), który określa, na czym polegał konkurs, czy był otwarty, czy zamknięty, czy był ogłaszany w środkach masowego przekazu (te sprawy rzutują na aspekty podatkowo-prawne konkursu);

— faktura VAT potwierdzająca nabycie nagrody (nagroda rzeczowa jest obciążona podatkiem VAT, jeśli nagrodą jest znak legitymacyjny, tzn. kupon wartościowy — nie płacimy VAT) oraz — jeśli jest wymagana — dokumentacja potwierdzająca obciążenie się podatkiem VAT na przekazanie nagrody.

Jeżeli przy organizacji konkursu współpracujemy z agencją reklamową, niezbędna jest faktura VAT za usługę całościowej realizacji akcji promocyjnej. Należy również pamiętać o obowiązku złożenia deklaracji PIT-8a i wpłaceniu podatku do urzędu skarbowego płatnika (jeśli nie ma podstawy do zwolnienia).

Przygotowuję regulamin konkursu. Jakie elementy koniecznie muszę w nim zawrzeć?

- Poprawnie przygotowany regulamin konkursu powinien zawierać:

— nazwę;

— organizatora;

— adresatów;

— cel i przedmiot (jakich towarów lub usług dotyczy);

— warunki udziału (sposób zgłaszania uczestnictwa, kto może zostać uczestnikiem);

— zasady prowadzenia (czas, zasięg terytorialny, określenie zadania, wskazanie nagród);

— zasady ogłoszenia wyników;

— sposób i termin wyłonienia zwycięzców i przekazania nagród;

— wskazanie warunków wglądu do regulaminu.

Czy mogę przeprowadzić konkurs, w którym wygrają wszyscy uczestnicy?

- Cechą charakterystyczną każdej akcji promocyjnej jest przyznawanie nagrody tylko niektórym osobom. Kryterium przy wyłonieniu zwycięzcy, może być uznaniowe (np. wybór najlepszego hasła przez komisję konkursową) albo obiektywne (gdy uczestnik ma się wykazać wiedzą — nagrodzone są osoby, które odpowiedziały poprawnie). Ponadto charakterystyczne dla konkursu jest wprowadzenie przez organizatora elementu rywalizacji, np. nagradzamy pierwsze 10 osób, które w pierwszych dwóch dniach akcji sprzedały 10 telewizorów. W konkursie nie mogą zatem wygrać wszyscy. Możemy jednak przygotować nagrody pocieszenia.

Ewa Wolska

specjalista ds. produktu, Sodexho Pass Polska

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Ewa Wolska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Konkurs lub sprzedaż premiowa