Konkurs Żeby sprzedawali etycznie

DCZ
opublikowano: 2010-03-05 00:00

Polish National Sales Award (PNSA) to ogólnopolski konkurs, który promuje profesjonalne praktyki w dziedzinie sprzedaży.

Koniecznym warunkiem, jaki muszą spełnić kandydaci do każdej kategorii konkursu jest etyczna sprzedaż. Firmy mają wpływ na zachowania sprzedawców. Mówi się jednak, że czasem dochodzi do nieprawidłowości nie dlatego, że nieuczciwe są intencje sprzedawcy, ale dlatego, że nie znajduje on wsparcia w kulturze firmy.

Jurorzy konkursu postanowili sprecyzować, co decyduje o etycznym postępowaniu w sprzedaży. Rada Programowa PNSA rozpoczęła cykl dyskusji na temat etyki. Ich celem jest wypracowanie jej definicji na potrzeby oceny uczestników konkursu, ustalenie, w jaki sposób traktować sprawy etyki w przedsiębiorstwie i jak egzekwować realizację ustalonych zasad.

Zdaniem ekspertów przykłady postępowania pracownicy czerpią z wzorców prezentowanych przez przełożonych. Najlepszą polityką jest zatem uczciwość wobec klientów. Ważne też, by firmy miały procedury dotyczące etyki, a pracownicy wiedzieli o nich, rozumieli je i mogli uczestniczyć w ich tworzeniu. Elżbieta Pełka, właściciel i dyrektor zarządzająca Pełka Creative, prezes PNSA, zapowiada stworzenie opiniotwórczego klubu, który stałby się platformą wymiany informacji między zainteresowanymi etyką sprzedaży i promowaniem rozwiązań z innych rynków. Zgodnie z sugestiami dr. Bolesława Roka z Centrum Etyki Biznesu Akademii Leona Koźmińskiego w prace klubu powinni zostać zaangażowani praktycy z czołowym firm, zajmujący się na co dzień etyką w biznesie.