Konsorcjum banków znów wesprze PKP...

Cezary Pytlos
07-03-2001, 00:00

Konsorcjum banków znów wesprze PKP...

...a środki na spłatę kredytu wysokości 700 mln zł zapewni emisja obligacji

Konsorcjum pięciu międzynarodowych banków udzieli Polskim Kolejom Państwowym 700 mln zł kredytu. Umowa ma zostać podpisana do końca marca.

Terminowego kredytu wartości 190 mln EUR (700 mln zł) udzieli zarządowi PKP konsorcjum banków w składzie: Citibank (Poland), Bank Handlowy w Warszawie, Dresdner Bank Luxembourg, Westdeutsche Lansdesbank Girozentrale oraz Westdeutsche Landesbank Polska.

— Oferta tego konsorcjum została oceniona najwyżej przez komisję przetargową, złożoną z przedstawicieli PKP, resortów transportu i finansów oraz KPWiG — mówi Roman Hajdrowski, rzecznik prasowy PKP.

Zgodnie z wstępnymi założeniami, środki na spłatę jednorocznego kredytu mają pochodzić ze sprzedaży obligacji, które wyemituje PKP SA (koleje państwowe po komercjalizacji). Obligacje wartości 1,7 mld zł, gwarantowane przez Skarb Państwa, PKP zamierza wyemitować w czterech transzach — w drugiej połowie 2001 roku i w pierwszej połowie 2002 roku.

Ostatnie rozmowy

Zwycięskie konsorcjum w pokonanym polu pozostawiło cztery inne. Pierwsze — złożone z HSBC Investment Banking, BRE Bank i Commerzbank, drugie — z PKO BP, BNP Paribas i Deutsche Bank Polska, trzecie — z ING Bank (Dublin) i Banku Śląskiego, czwarte zaś m.in. z polskiego oddziału Bank of America oraz Sanpaolo IMI i Banku Gospodarstwa Krajowego.

— Otrzymaliśmy pisemne potwierdzenie od PKP o tym, że nasza oferta została wstępnie zaakceptowana. Umowa zostanie podpisana do końca marca. W miarę szybko zostaną również uruchomione środki kredytowe. Zaraz siadamy do rozmów — mówi Maciej Stańczuk, prezes Westdeutsche Landesbank Polska, organizatora zwycięskiego konsorcjum.

Kredyt na kredyt

Uzyskane środki będą przeznaczone m.in. na spłatę innego krótkoterminowego kredytu w euro o równowartości 300 mln zł, udzielonego PKP na maksimum sześć miesięcy (w grudniu 2000 roku) przez konsorcjum w zbliżonym składzie — Citibank, WestLB Polska i Dresdner Kleinwort Benson — na spłatę kolejowych zobowiązań wobec ZUS. Spłata 300 mln zł długu ZUS była jednym z warunków rozłożenia na raty pozostałych, sięgających około 1 mld zł, zobowiązań kolei wobec ZUS.

Pozostałe 400 mln zł zostanie przeznaczone na cele wymienione w art. 32 ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP, a więc także na spłatę innych zobowiązań PKP, m.in. wobec ZNTK, którym przewoźnik zalega prawie 150 mln zł. Część środków przeznaczona zostanie również na zapewnienie ciągłości procesu eksploatacyjnego (inwestycje w tabor kolejowy).

To nie jedyne kredyty, które otrzymały bądź o których udzielenie starają się PKP. Do kasy przewoźnika spływają już w kolejnych transzach środki z uruchomionego w ubiegłym roku przez EBOR kredytu na kwotę 100 mln EUR (372 mln zł).

— W kwietniu powinien zostać uruchomiony kredyt na 150 mln USD (600 mln zł) z Banku Światowego — twierdzi Krzysztof Celiński, prezes PKP.

Środki z obu kredytów zostaną przeznaczone na restrukturyzację zatrudnienia. Do końca 2002 zmniejszy się ono z obecnych 168 tys. osób do 145 tys. osób.

okiem eksperta

Pozyskanie nowego kredytu to ogromny sukces polskich kolei, które są bankrutem, a jeszcze przez długie lata będą deficytowe. Czy ten model restrukturyzacji finansowej — kredyty komercyjne i emisja obligacji, gwarantowanych przez Skarb Państwa — jest dobry? Na pewno jedyny możliwy w tragicznej sytuacji PKP. Szkoda tylko, że pozyskiwane środki przeznacza się na redukcję zatrudnienia, kupując spokój społeczny, a nie na tworzenie nowych miejsc pracy. Byłoby to możliwe, gdyby w parze z restrukturyzacją finansową szła prywatyzacja. W Polsce panuje bowiem mylne przekonanie, że na kolei można jedynie tracić i trzeba w związku z tym do niej dopłacać. Mało kto jednak zdaje sobie sprawę, że to sama kolej popsuła sobie rynek, np. windując taryfy przewozowe węgla. A na kolei — co udowodnili Japończycy — można zarobić.

Jan Macieja

Instytut Nauk Ekonomicznych PAN

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Cezary Pytlos

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Konsorcjum banków znów wesprze PKP...