W 2001 roku Polacy wypili ponad 13,1 mln hl piwa w butelkach i 7,4 mln hl piwa w puszkach. Spadła sprzedaż piwa w beczkach, którego największym producentem była w ubiegłym roku Grupa Żywiec.
Z danych zebranych przez Piwochmiel wynika, że Polacy w roku ubiegłym chętniej sięgali po piwo w butelkach niż puszkach. Do butelek w 2001 roku rozlano 13,15 mln hl, a puszek — ponad 7,4 mln hl piwa.
Popularność puszek stopniowo wzrasta. Jeszcze w roku 2000 do tego rodzaju opakowań rozlano prawie 6,9 mln hl piwa, mniej więcej 580 tys. hl piwa mniej niż w zeszłym roku.
Z zestawienia widać, że zainteresowanie klientów piwem konfekcjonowanym w kegi, czyli beczki, spada. O ile w roku 2000 beczkowego piwa sprzedano ponad 3,8 mln hl, o tyle w roku 2001 ilość ta spadła do 3,4 mln hl, a więc zmniejszyła się o około 400 tys. hl.
Do firm sprzedających najwięcej piwa w butelkach i puszkach zalicza się Kompania Piwowarska (Lech i Tychy), która ulokowała odpowiednio 4,47 mln hl i 2,10 mln hl piwa w tych opakowaniach. Poznańska firma wyprzedziła Grupę Żywiec, która w 2001 roku wypuściła na rynek 4,34 mln hl piwa rozlewanego w butelki i 2,04 mln hl — w puszki.
Grupa Żywiec (browary w Elblągu, Braniewie, Warce, Leżajsku, Żywcu i Cieszynie) jest z kolei liderem na rynku piwa beczkowego. W roku 2001 firma, tak konfekcjonowanego piwa sprzedała 1,27 mln hl, czyli o blisko 300 tys. hl piwa więcej niż Kompania Piwowarska.
— Przewaga Żywca w piwie beczkowym nad konkurencją jest zrozumiała ze względu na silną pozycję tej firmy w gastronomii. Z kolei w detalu wydaje się mocniejsza Kompania Piwowarska. Jeżeli chodzi o globalną sprzedaż puszek i butelek, to piwo rozlewane w butelki zawsze cieszyło się większym powodzeniem niż piwo puszkowe, które nie jest przecież tańsze. W oczach konsumentów nadal panuje przekonanie, że piwo z puszki smakuje inaczej niż z butelki — mówi Bogna Sikorska, analityk CDM Pekao.
Cała branża piwna sprzedała w roku ubiegłym około 24,1 mln hl piwa. Do największych producentów należały Grupa Żywiec (31,8 proc. rynku), Kompania Piwowarska (31,4 proc.), Carlsberg Okocim (15,0 proc.) oraz spółka Brau Union, której udział rynkowy sięgnął 6,2 proc.