Konsumenci coraz częściej wykorzystują swoje urządzenia mobilne do oglądania wideo. Globalnie użytkownicy spędzają na tej czynności średnio 19,7 minut dziennie, to o 3,7 minuty dłużej niż na urządzeniach stacjonarnych. Eksperci z firmy Zenith w raporcie Online Video Forecast 2016 prognozują, że konsumpcja wideo na urządzeniach mobilnych wzrośnie o 33 proc. w 2017 r. i o 27 proc. w 2018, sięgając 33,4 minuty dziennie. Z drugiej jednak strony, konsumpcja wideo na urządzeniach stacjonarnych będzie rosła o 13 proc. w 2017 r. i o 3 proc. w 2018, sięgając 18,7 minuty dziennie. Ten wzrost będzie wynikał z coraz częstszego oglądania wideo na smart TV.
Wideo pod ręką
Analizując jedynie polski rynek, według szacunków Zenith, rodacy spędzą w tym roku 15 minut dziennie, oglądając online wideo na urządzeniach mobilnych, a na urządzeniach stacjonarnych — aż 20 minut. — Z naszych analiz wynika, że Polacy wciąż częściej oglądają wideo online na urządzeniach stacjonarnych, choć już w przyszłym roku konsumpcja wideo mobilnego wzrośnie z większą dynamiką. Polski rynek nie odbiega jednak od światowych tendencji — dostępność urządzeń mobilnych i szybkość transferu danych sprawia, że konsumenci mają treści wideo stale w zasięgu ręki i coraz chętniej z nich korzystają. Równie chętnie popularność wideo online wykorzystują reklamodawcy, doceniając możliwość dotarcia poprzez atrakcyjną, angażującą treść do coraz bardziej wymagających konsumentów. Wykorzystują nowe rozwiązania technologiczne do interakcji z konsumentami oraz do budowania i pogłębienia ich doświadczeń z marką. Przekłada się na rosnące inwestycje w tę formę reklamy — w tym i w przyszłym roku wzrosną one o 20 proc. — mówi Agata Majecka, menedżer generalny w Zenith.
Wydatki rosną
Reklamodawcy coraz chętniej przeznaczają budżet na reklamę wideo online, według prognoz Zenith, w ciągu 3 najbliższych lat wydatki na reklamę video online będą rosły średnio o 19,8 proc. rocznie, osiągając w 2018 r. wartość 30,1 mld USD. W Polsce w 2016 r. do kanału mobilnego trafi prawie co piąty złoty z wydatków na reklamę wideo. — Jest to naturalna droga migracji za użytkownikami, którzy coraz więcej czasu spędzają na urządzeniach mobilnych, także w celu konsumpcji treści wideo. Świadczą o tym chociażby milionowe pobrania aplikacji mobilnych takich jak Ipla czy Player. Wideo online jest na wielu polach dużo bardziej efektywne niż tradycyjne formy reklamy display. Reklama w formie filmiku jest lepiej widoczna, bardziej angażująca, lepiej zapamiętywana. Jest komplementarna do reklamy telewizyjnej, a w dobie zmniejszającej się widowni telewizyjnej jest często lepszym sposobem dotarcia do niektórych grup celowych. Nic dziwnego, że reklamodawcy przeznaczają już 15 proc. swoich digitalowych budżetów na reklamę wideo — wyjaśnia Marta Zielonka, specjalista ds. zakupów w Zenith. Mimo wzrostu zainteresowania reklamą wideo online przekaz promocyjny na większych ekranach jest bardziej angażujący i efektywny, dlatego reklamodawcy będą nadal płacili więcej za reklamy na urządzeniach stacjonarnych. © Ⓟ
15 minut Tyle czasu dziennie spędzają Polacy, oglądając treści wideo na urządzeniach mobilnych…
20 minut …a tyle czasu poświęcają im na urządzeniach stacjonarnych.