Konsumenci wybierają mobilne wideo

Paulina KostroPaulina Kostro
opublikowano: 2016-08-01 22:00

Wydatki na reklamę wideo online wzrosną o 20 proc. Mimo to reklamodawcy nadal będą płacili więcej za reklamy na urządzeniach stacjonarnych.

Konsumenci coraz częściej wykorzystują swoje urządzenia mobilne do oglądania wideo. Globalnie użytkownicy spędzają na tej czynności średnio 19,7 minut dziennie, to o 3,7 minuty dłużej niż na urządzeniach stacjonarnych. Eksperci z firmy Zenith w raporcie Online Video Forecast 2016 prognozują, że konsumpcja wideo na urządzeniach mobilnych wzrośnie o 33 proc. w 2017 r. i o 27 proc. w 2018, sięgając 33,4 minuty dziennie. Z drugiej jednak strony, konsumpcja wideo na urządzeniach stacjonarnych będzie rosła o 13 proc. w 2017 r. i o 3 proc. w 2018, sięgając 18,7 minuty dziennie. Ten wzrost będzie wynikał z coraz częstszego oglądania wideo na smart TV.

Wideo pod ręką

Analizując jedynie polski rynek, według szacunków Zenith, rodacy spędzą w tym roku 15 minut dziennie, oglądając online wideo na urządzeniach mobilnych, a na urządzeniach stacjonarnych — aż 20 minut. — Z naszych analiz wynika, że Polacy wciąż częściej oglądają wideo online na urządzeniach stacjonarnych, choć już w przyszłym roku konsumpcja wideo mobilnego wzrośnie z większą dynamiką. Polski rynek nie odbiega jednak od światowych tendencji — dostępność urządzeń mobilnych i szybkość transferu danych sprawia, że konsumenci mają treści wideo stale w zasięgu ręki i coraz chętniej z nich korzystają. Równie chętnie popularność wideo online wykorzystują reklamodawcy, doceniając możliwość dotarcia poprzez atrakcyjną, angażującą treść do coraz bardziej wymagających konsumentów. Wykorzystują nowe rozwiązania technologiczne do interakcji z konsumentami oraz do budowania i pogłębienia ich doświadczeń z marką. Przekłada się na rosnące inwestycje w tę formę reklamy — w tym i w przyszłym roku wzrosną one o 20 proc. — mówi Agata Majecka, menedżer generalny w Zenith.

Wydatki rosną

Reklamodawcy coraz chętniej przeznaczają budżet na reklamę wideo online, według prognoz Zenith, w ciągu 3 najbliższych lat wydatki na reklamę video online będą rosły średnio o 19,8 proc. rocznie, osiągając w 2018 r. wartość 30,1 mld USD. W Polsce w 2016 r. do kanału mobilnego trafi prawie co piąty złoty z wydatków na reklamę wideo. — Jest to naturalna droga migracji za użytkownikami, którzy coraz więcej czasu spędzają na urządzeniach mobilnych, także w celu konsumpcji treści wideo. Świadczą o tym chociażby milionowe pobrania aplikacji mobilnych takich jak Ipla czy Player. Wideo online jest na wielu polach dużo bardziej efektywne niż tradycyjne formy reklamy display. Reklama w formie filmiku jest lepiej widoczna, bardziej angażująca, lepiej zapamiętywana. Jest komplementarna do reklamy telewizyjnej, a w dobie zmniejszającej się widowni telewizyjnej jest często lepszym sposobem dotarcia do niektórych grup celowych. Nic dziwnego, że reklamodawcy przeznaczają już 15 proc. swoich digitalowych budżetów na reklamę wideo — wyjaśnia Marta Zielonka, specjalista ds. zakupów w Zenith. Mimo wzrostu zainteresowania reklamą wideo online przekaz promocyjny na większych ekranach jest bardziej angażujący i efektywny, dlatego reklamodawcy będą nadal płacili więcej za reklamy na urządzeniach stacjonarnych. © Ⓟ

15 minut Tyle czasu dziennie spędzają Polacy, oglądając treści wideo na urządzeniach mobilnych…

20 minut …a tyle czasu poświęcają im na urządzeniach stacjonarnych.