Konsument chce mieć wybór

17-09-2017, 22:00

Zróżnicowanie metod dostaw oferowanych przez polskie e-sklepy wciąż pozostaje na niskim poziomie.

W logistykę i dystrybucję inwestują przede wszystkim duże podmioty, takie jak Amazon czy Zalando. Mniejsi gracze natomiast szukają sposobów na optymalizację tego typu działalności, np. sprzedają w modelu tzw. dropshippingowym polegającym na przeniesieniu wysyłki na hurtownie. Wprowadzają również różne metody dostawy. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez platformę Shoper, są one zazwyczaj dwie — tyle opcji oferuje23 proc. e-sklepów.

Nadal jednak co piąty sprzedawca nie pozostawia wyboru kupującym, oferując tylko jeden sposób dostawy. Taki sam odsetek sklepów umożliwia dostarczenie zamówienia trzema metodami, 14 proc. proponuje cztery, 8 proc. pięć, a 15 proc. — sześć lub więcej możliwości.

— W prowadzeniu sprzedaży przez internet istotna jest nie tyle liczba udostępnianych metod dostawy, co ich zróżnicowanie. Posiadanie w ofercie np. trzech różnych kurierów nie zawsze jest optymalne pod kątem biznesowym. Dopasowanie sposobów doręczenia przesyłek powinno być powiązane z branżą oraz nawykami zakupowymi danej grupy docelowej — podkreśla Jacek Zientkiewicz, opiekun marki z Shopera.

Kupujący w internecie najchętniej korzystają z dostawy kurierem (42 proc. transakcji), drugim co do popularności wyborem jest list polecony. Niektórzy konsumenci wolą jednak samodzielnie odbierać przesyłki — 15 proc. kupujących ze sklepu, a 13 proc. z paczkomatów. W związku z tym firmy logistyczne coraz częściej poszerzają możliwość obioru zamówień, włączając do sieci dostaw punkty często odwiedzane przez konsumentów, takie jak kioski czy stacje paliw. Warto dodać, że wciąż liczna grupa klientów woli poczekać na paczkę dłużej, ale zapłacić za jej dostawę mniej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Kostro

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Konsument chce mieć wybór