Kontrahent z Chin i leżące pieniądze

Maria Trepińska
opublikowano: 2005-07-07 00:00

Terminal przeładunkowy w Sławkowie uzyskał zlecenie na obsługę transportu od Tunhe, chińskiego potentata, ale może stracić 50 mln zł.

Centrala Zaopatrzenia Hutnictwa (CZH) w Katowicach, która od ubiegłego roku zarządza Euroterminalem, terminalem przeładunkowym w Sławkowie, sąsiadującym z szerokim torem z Ukrainy, zyskała pierwszy kontrakt chiński. To sygnał, że rusza dawno zapowiadany transport kolejowy z Dalekiego Wschodu przez Kazachstan, Rosję i Ukrainę do Polski. Po przeładunku towary mają trafiać do Europy Zachodniej.

Jaskółka z Xian

Zarząd CZH uzyskał zlecenie na obsługę transportu dla koncernu Tunhe, największego producenta pasty pomidorowej w Chinach.

— Jeszcze w tym miesiącu do Sławkowa przyjadą koleją towary z okręgu Xian. Mamy podpisaną umowę, ale nie mogę ujawnić jej wartości. Liczymy na kolejne zlecenia — mówi Aleksander Słota, dyrektor Euroterminalu.

Od 20 maja Sławków trzy razy w tygodniu przyjmuje transporty kontenerów także z Belgii i Niemiec.

Euroterminal ma powierzchnię 140 ha. Dzięki inwestycjom (m.in. nowa hala przeładunkowa) obecnie może obsłużyć blisko 35 tys. kontenerów rocznie. Docelowo — 120 tys.

Jak po grudzie

Zdaniem Mariana Bąka, prezesa CZH, Euroterminal mógłby się rozwijać znacznie szybciej, ale brakuje infrastruktury (m.in. dróg dojazdowych dostosowanych do tirów) wokół stacji przeładunkowej sąsiadującej z Hutą Katowice. Co prawda w ustawie budżetowej Sejm przyznał na to 50 mln zł, ale pieniądze leżą odłogiem. Dlaczego? Ponieważ to gminy mogą ubiegać się o środki, a nie CZH.

— W przyszłym tygodniu będziemy rozpatrywać wnioski gmin położonych w okolicy Sławkowa — zapowiada Wiesław Maras, członek zarządu województwa śląskiego.

Jeśli opieszałość urzędników nie pokrzyżuje planów CZH, Sławków ma szansę przekształcić się w międzynarodowe centrum logistyczne. Śląska spółka liczy też na uzyskanie z Unii około 17 mln EUR (70 mln zł) na inwestycje.

— Od ponad dwóch lat prowadzimy rozmowy z ministrami kilku krajów zainteresowanych współpracą — mówi prezes CZH.

20 czerwca 2005 r. w Moskwie podpisano memorandum między Polską, Ukrainą i Rosją o wzajemnej współpracy przy wykorzystaniu terminalu w Sławkowie.