Kosmetyczna akcyza poszła na pudełka

Magdalena Laskowska
05-04-2007, 00:00

Mimo zniesienia 10-procentowego podatku lakiery, dezodoranty i pomadki nie potaniały. Producenci woleli inaczej wydać te pieniądze.

Mimo zniesienia 10-procentowego podatku lakiery, dezodoranty i pomadki nie potaniały. Producenci woleli inaczej wydać te pieniądze.

Gdy pod koniec 2006 r. rząd zniósł 10-procentową akcyzę na kosmetyki kolorowe i zapachowe, Polki czekały na tańsze lakiery, pomadki, pudry, perfumy i dezodoranty. I się nie doczekały, choć producenci, lobbując za obaleniem podatku, snuli wizje cięcia cen.

Zyskały opakowania…

Obniżkę obiecywał Bell, wytwórca kolorówki z Józefowa.

— Przy obecnej inflacji plusem dla konsumentów powinno być to, że nie podnieśliśmy cen — mówi Maria Dera z firmy Bell.

Tyle że inflacja w Polsce wynosi tylko 1,9 proc. rocznie i należy do najniższych w Europie.

Akcyza w Bellu pochłaniała około 80 tys. zł miesięcznie.

— Teraz te pieniądze wydamy na ciekawsze, ładniejsze opakowania, nowe linie kosmetyków — przekonuje Maria Dera.

Inni producenci też poszli tą drogą.

— Nie zmieniliśmy cen, a pieniądze, które zyskaliśmy, zainwestowaliśmy w jakość kosmetyków. Poprawiamy też wygląd opakowań, w których będą sprzedawane — mówi Ewa Wrzesińska, założycielka firmy Vipera Cosmetics.

Zdaniem specjalistów, to dobry kierunek dla kosmetyków z dolnej półki.

— Czasem od nich odstraszają mało atrakcyjne opakowania. Dlatego producenci powinni zadbać o ich estetyczny wygląd. Dzięki temu ich wyroby będą bardziej konkurencyjne dla droższych produktów — mówi Blanka Chmurzyńska, dyrektor generalny Polskiego Związku Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej.

…inwestycje…

Także duże firmy nie tną cen. Mają wydatki.

— W styczniu otworzyliśmy w Bielsku-Białej magazyn, który będzie świadczył usługi logistyczne dla 12 krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Podejmując decyzję o jego budowie, braliśmy pod uwagę obietnice Ministerstwa Finansów dotyczące akcyzy. Zniesienie jej pozwoliło nam dofinansować wartą 3 mln EUR inwestycję — mówi Mariusz Grajda z Coty Polska.

Firma zatrudnia w magazynie ponad 100 osób, docelowo ma ich być 270.

…i marketing

Avon, zajmujący się bezpośrednią sprzedażą kosmetyków, podatkowe oszczędności inwestuje w marketing.

— O ile ceny katalogowe kosmetyków nie uległy zmianom, o tyle zniesienie akcyzy pozwala nam proponować klientom ceny promocyjne i prezenty przy zakupie określonych produktów — mówi Monika Gołębiowska z Avonu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Laskowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Kosmetyczna akcyza poszła na pudełka