Kosztowne ożywianie zabytkowych murów

Marta Sieliwierstow
opublikowano: 05-11-2010, 10:39

Popadające w ruinę i zapomniane przez wszystkich. Łatwiej i taniej je wyburzyć, niż przywrócić im świetność. Są jednak śmiałkowie, którzy aranżują mieszkania w opuszczonych fabrykach i kamienicach.

Prace nad Loftami u Scheiblera w Łodzi zaczęły się w 2006 r., a pozwolenie na użytkowanie inwestor uzyskał dopiero w kwietniu 2010 r. Rewitalizacja XIX-wiecznej fabryki Karola Scheiblera i jej adaptacja na mieszkania trwała nie tylko dwa razy dłużej niż budowa zwykłego bloku czy apartamentowca, ale i kosztowała dużo więcej — około 250 mln zł.

Lofty u Scheiblera w Łodzi
Lofty u Scheiblera w Łodzi
None
None

Hotel droższy od fabryki

— Prace w zabytkowych murach wymagają wielu konsultacji z konserwatorem, często pierwotne cele trzeba na bieżąco modyfikować. Wyburzanie niektórych elementów konstrukcji można porównać do prac odkrywkowych. Największe koszty wiążą się ze zmianą struktury budynku i renowacją elewacji — mówi Dorota Urawska z Opal Property Development.

W dawnej łódzkiej przędzalni, która ma 207 m długości i 2-4 piętra, powstało 421 apartamentów. W budynku są ogromne okna, wysokie ściany i oryginalne elementy dawnej fabryki. Niektóre lofty są wysokie nawet na 4 metry. Historyczna fasada z czerwonej cegły kontrastuje z nowoczesnym, jasnym i przestrzennym wnętrzem z cegły, stali i szkła.

Amatorzy postindustrialnych wnętrz zapłacą za lokal w Loftach u Scheiblera 5,5 tys. zł za mkw. Mieszkanie w zmodernizowanej cieszyńskiej kamienicy Rynek 20, dawnym XVIII-wiecznym hotelu Pod Brunatnym Jeleniem, kosztuje około 7 tys. zł za mkw. W budynku będzie 36 mieszkań. Kupno lokalu w budynku Rynek 50 we Wrocławiu to wydatek prawie trzykrotnie większy, bo 20 tys. zł za mkw. W kameralnej kamienicy powstało 11 lokali. Obie budowle rewitalizuje Griffin Real Estate.

Czas i pieniądze

Budując od podstaw, deweloper ma dużo większy wpływ na końcowy kształt budynku. Łatwiej zaplanować układ mieszkań i części wspólnych, bo nie trzeba się starać o uzyskanie zgody na odstępstwa od norm budowlanych. Jeśli rewitalizuje kamienicę, nie ma takiego komfortu i często musi dopasowywać plany do nienaruszalnych elementów budynku. Wiele czasu zajmuje również etap przygotowania inwestycji. Przed przystąpieniem do prac trzeba wykonać wiele badań i ekspertyz.

— Możliwość wprowadzenia przeróbek przy renowacji kamienic jest bardzo ograniczona, ponieważ prace budowlane przebiegają pod ścisłym nadzorem konserwatora zabytków — zauważa Patrycja Kwiatkowska, dyrektor zarządzający Griffin Real Estate.

Czy urok mieszkania w dawnej fabryce lub zabytkowej kamienicy ma znaczenie dla inwestora kupującego na wynajem?

— Raczej nie. Cenę najmu wyznacza standard budynku i mieszkania, a przede wszystkim dzielnica. Im wyższy, tym koszty zakupu i aranżacji szybciej się zwracają z opłat za wynajem. Dla całego rynku można przyjąć średni roczny wzrost ceny najmu o 4-7 proc. — sumuje Agnieszka Górkiewicz, prezes Ober-Haus.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Sieliwierstow

Polecane