Według KPMG na pobyty krajowe, stanowiące znaczący procent wyjazdów wydaliśmy 10,6 mld zł, zaś na zagraniczne (38 proc. wyjeżdżających) - 9,6 mld. Średni koszt wyjazdu do Polski oszacowano na 1900 zł, zaś zagranicznego - 4600 zł.







Swoje badanie instytut KPMG przeprowadził telefonicznie w sierpniu na reprezentatywnej próbie 1000 dorosłych Polaków. Większość uchwyconych trendów jest znana od lat.
Potwierdziła się tendencja do organizowania wyjazdów samodzielnie, rezygnacji głównie z przyczyn finansowych, wyjazdu krajowego i wielkiej miłości rodaków do plaż Bałtyku i Chorwacji.
Nowy wniosek z badania ma związek z wydarzeniami lata 2015, które mogły mieć wpływ na urlop Polaków: zaogniona sytuacja polityczna w Turcji, Tunezji czy Grecji sprawiła, że większość w ogóle nie brała tych kierunków pod uwagę, a ci, którzy planowali tam pojechać - zmienili zdanie. KPMG przywołuje tu najnowsze dane GUS, z których wynika, że do Grecji pojechało w tym roku 471 tys. Polaków, do Turcji - 360 tys., zaś do Tunezji jedynie 114 tys.
Ciekawe jest również spostrzeżenie dotyczące popularności first, - czy last minute. Większość - 36 proc. rodaków jeżdżących na zorganizowany wyjazd za granicę kupiła swoją wycieczkę dużo wcześniej, w ofercie first minute.
Zbadano również rozpoznawalność biur podróży. Najlepiej rozpoznawalne marki to Itaka, Rainbow Tours i TUI. W tej samej kolejności wystąpiły one również w pytaniu o to, z kim pojechaliśmy na wypoczynek. Co ciekawe, w pytaniu o spontaniczną znajomość biur podróży aż 10 proc. Polaków wymieniło Orbis (trzecie miejsce w zestawieniu), nie prowadzący obecnie działalności turystycznej.