KPMG: wakacje 2015 kosztowały nas 20 mld zł

AD
opublikowano: 2015-08-20 12:12

Połowa dorosłych Polaków pojechała w tym roku na wakacje, z czego większość - 68 proc. - pozostała przy kierunkach krajowych. To wnioski z badania KPMG opublikowanego 20 sierpnia. Instytut oszacował łączny koszt wyjazdów na 20 mld zł.

Według KPMG na pobyty krajowe, stanowiące znaczący procent wyjazdów wydaliśmy 10,6 mld zł, zaś na zagraniczne (38 proc. wyjeżdżających) - 9,6 mld. Średni koszt wyjazdu do Polski oszacowano na 1900 zł, zaś zagranicznego - 4600 zł.

Swoje badanie instytut KPMG przeprowadził telefonicznie w sierpniu na reprezentatywnej próbie 1000 dorosłych Polaków. Większość uchwyconych trendów jest znana od lat.

Potwierdziła się tendencja do organizowania wyjazdów samodzielnie, rezygnacji głównie z przyczyn finansowych, wyjazdu krajowego i wielkiej miłości rodaków do plaż Bałtyku i Chorwacji.

Nowy wniosek z badania ma związek z wydarzeniami lata 2015, które mogły mieć wpływ na urlop Polaków: zaogniona sytuacja polityczna w Turcji, Tunezji czy Grecji sprawiła, że większość w ogóle nie brała tych kierunków pod uwagę, a ci, którzy planowali tam pojechać - zmienili zdanie. KPMG przywołuje tu najnowsze dane GUS, z których wynika, że do Grecji pojechało w tym roku 471 tys. Polaków, do Turcji - 360 tys., zaś do Tunezji jedynie 114 tys.

Ciekawe jest również spostrzeżenie dotyczące popularności first, - czy last minute. Większość - 36 proc. rodaków jeżdżących na zorganizowany wyjazd za granicę kupiła swoją wycieczkę dużo wcześniej, w ofercie first minute.

Zbadano również rozpoznawalność biur podróży. Najlepiej rozpoznawalne marki to Itaka, Rainbow Tours i TUI. W tej samej kolejności wystąpiły one również w pytaniu o to, z kim pojechaliśmy na wypoczynek. Co ciekawe, w pytaniu o spontaniczną znajomość biur podróży aż 10 proc. Polaków wymieniło Orbis (trzecie miejsce w zestawieniu), nie prowadzący obecnie działalności turystycznej.