KPO i AI pomogą wynikom AB

Stanisław Borawski
opublikowano: 2025-01-07 20:00

Dystrybutor sprzętu IT optymistycznie patrzy na rok 2025. Zarząd pokłada nadzieje m.in. w nowym programie Windowsa oraz rosnącym popycie na smartfony z wbudowaną AI. Jest szansa na dywidendę.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Jest dobrze, a może być jeszcze lepiej - taki przekaz na początku roku powędrował od zarządu AB do akcjonariuszy. Na fali ogłoszonych we wtorek solidnych wyników za zakończony we wrześniu rok obrotowy 2023/2024 zarząd polskiego dystrybutora sprzętu IT zapowiada kontynuacje passy w 2025 r.

- Rynek był wymagający. Niektóre wskaźniki mogłyby być lepsze, ale w naszej ocenie osiągnęliśmy bardzo dobry wynik na tle konkurencji. Jesteśmy dla wielu producentów dystrybutorem pierwszego wyboru – mówi Andrzej Przybyło, prezes spółki.

Dodaje, że zarząd ma w planach podzielenie się po raz kolejny zyskiem. Za rok obrotowy 2022/23 spółka wypłaciła dywidendę w wysokości 2 zł na akcję.

- Nasze działania z przeszłości pokazują, że staramy się godzić nasze własne plany rozwojowe z wymaganiami inwestorów. Zwykle nam się udaje, ale kluczowym elementem układanki będą wyniki za IV kwartał [roku kalendarzowego - red.] - mówi Andrzej Przybyło.

W ostatnim kwartale roku obrotowego (czyli do września 2024 r.) spółka miała o 14 proc. niższe przychody i o 4,8 proc. niższy wynik EBITDA. Natomiast zysk netto wzrósł o 13 proc., do 37,6 mln zł. Narastająco w całym roku finansowym miała 14,6 mld zł przychodów (-5 proc. r/r), 308,6 mln zł zysku EBITDA (-0,6 proc.) oraz 174,6 mln zł zysku netto (+9 proc.). Jednocześnie zmniejszyła zadłużenie o 74 proc. r/r, do 57,1 mln zł. Podczas wtorkowej sesji kurs lekko wzrósł - o niespełna 1 proc.

- Ostatni kwartał roku finansowego 2023/24 Grupy AB okazał się lepszy od oczekiwań rynku i naszych prognoz. Skala poprawy marży brutto na sprzedaży była większa od naszych oczekiwań, co w największym stopniu przyczyniło się do pobicia naszych prognoz. Cieszy też fakt, że AB trzeci kwartał z rzędu wykazało dwucyfrową dynamikę wzrostu zysku i to mimo dwucyfrowej dynamiki spadku przychodów - mówi Jakub Viscardi, analityk DM BOŚ.

Impulsem dla sprzedaży w 2025 r. ma być m.in. wymiana sprzętu w związku zakończeniem wsparcia systemu Windows 10. Od 14 października 2025 r. około 1,9 mln urządzeń w Polsce i 900 tys. w Czechach straci możliwość aktualizacji do nowszego systemu Windows 11, co może skutkować potrzebą wymiany sprzętu. AB podaje, że w w Polsce co roku sprzedaje się ok. 2 mln komputerów osobistych z zainstalowanym Windowsem.

Spółka liczy też na rosnący popyt na urządzenia z wbudowanym systemem sztucznej inteligencji. Chodzi głównie o smartfony. International Data Corporation (IDC) szacuje, że udział w sprzedaży smartfonów z generatywnym AI przekroczy w tym roku 30 proc. AB dystrybuuje smartfony kilku globalnych producentów i oczekuje, że popyt nie ucierpi mimo wyższych cen za bardziej zaawansowane urządzenia.

- Z danych IDC wynika, że na całym świecie w pierwszej połowie 2024 r. odnotowano dwucyfrowy wzrost sprzedaży smartfonów kategorii premium [18 proc. r/r – red.], czyli takich, które kosztują więcej niż 1 tys. USD. To pokazuje, że czeka nas mała rewolucja na rynku sprzedaży smartfonów – mówi Grzegorz Ochędza, wiceprezes Grupy AB.

Spółka liczy też na rosnące wydatki publiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski zapowiedział w październiku przeznaczenie łącznie 100 mld zł do 2030 r. na cyfryzację, co będzie generować popyt na sprzęt, m.in. serwery, komputery, laptopy i smartfony – główne produkty dystrybucyjne firmy.

- Perspektywy są jak najbardziej dobre. Duża część pieniędzy z KPO ma być przeznaczona na cyfryzację i wzmocni tym samym popyt na nowy sprzęt, na czym powinny skorzystać spółki dystrybucyjne, w tym AB. Ponadto wdrażanie rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji powinno dodatkowo stymulować popyt korporacyjny i konsumencki - mówi Jakub Viscardi.