Krakowski start-up zarabia na smogu

opublikowano: 28-05-2019, 22:00

Airly sprzedaje swój system do monitorowania powietrza już w 14 krajach. W planach ma kolejne umowy.

Airly, spółka założona blisko trzy lata temu przez studentów z Akademii Górniczo- Hutniczej (AGH) w Krakowie, jednym z miast o najbardziej zanieczyszczonym powietrzu w Europie — informuje o planach dalszej ekspansji zagranicznej.

— Naszym celem jest instalacja sieci 20 tys. czujników do pomiaru jakości powietrza w 30 krajach w ciągu najbliższych dwóch lat. Chcemy rozwijać sieć naszych czujników na całym świecie i informować o jakości powietrza miliony ludzi — informuje Wiktor Warchałowski, prezes Airly.

Obecnie z aplikacji Airly korzysta pół miliona użytkowników, którzy na bieżąco otrzymują informacje o jakości powietrza. Spółka podpisała już umowy z 400 partnerami. Poza Polską — gdzie współpracuje głównie z samorządami, ale także prywatnymi partnerami (np. Avivą, Eurobankiem, Orange, Skanską i Veolią) — jest obecna w 13 krajach, w tym w Grecji, Gruzji i Irlandii. Czujniki Airly są instalowane najczęściej w dużych miastach, m.in. w Berlinie, Londynie, Madrycie i Wiedniu, ale także m.in. na norweskiej wyspie Spitsbergen. Spółka nawiązała też współpracę z parterami w Rumunii i Macedonii Północnej — zainstalowała tam kilkanaście czujników.

— Początkowo sprzedawaliśmy nasze rozwiązania tylko w Polsce. To wszystko osiągnęliśmy w zaledwie osiem miesięcy od rozpoczęcia naszej ekspansji zagranicznej — podkreśla Marcin Gnat, specjalista od marketingu i PR w Airly.

Część działalności Airly stanowi data science.

— Prowadzimy sprzedaż naszych dogłębnych analiz i prognoz dotyczących jakości powietrza. W ten sposób współpracujemy np. z czołowymi polskimi portalami internetowymi i tytułami prasowymi (np. Onet, WP i Interia — przyp. red.), które dzięki nam udostępniają dane o smogu każdego dnia — mówi Marcin Gnat. Dodaje, że globalny rynek systemów pomiaru jakości powietrza jest wart obecnie, według szacunków, 4,56 mld EUR (ze średnim rocznym wzrostem 8,6 proc.).

W samej Europie wycenia się go na 1,1 mld EUR. Konkurencja jest coraz większa.

— Na polskim rynku funkcjonuje kilka podobnych rozwiązań. W przypadku konkurencji na świecie podobne rozwiązania mają takie firmy, jak choćby BreezoMeter, PlumeLabs czy Aclima, jednak w naszym przekonaniu wygrywamy kompleksowością rozwiązania. Dostarczamy cały system, w skład którego wchodzą sensory powietrza, własna infrastruktura, mapy aktualizowane w czasie rzeczywistym oraz zaawansowany algorytm do prognozy jakości powietrza — uważa Marcin Gnat.

Co tam, panie, w inwestycjach?
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
×
Co tam, panie, w inwestycjach?
autor: Małgorzata Grzegorczyk
Wysyłany raz w miesiącu
Małgorzata Grzegorczyk
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Aleksandra Rogala

Polecane