Kreatywni napędzają gospodarkę UE

  • Marta Bellon
opublikowano: 03-02-2015, 00:00

Firmy z branży kreatywnej wciąż mierzą się z poważnymi przeszkodami. Jednak ich znaczenie dla gospodarki rośnie.

Kultura i sztuka mocno odczuły kryzys gospodarczy, szczególnie wstrzymanie państwowych dotacji, ale najnowsze dane dotyczące rozwoju branży kreatywnej sugerują, że sektor ten może być lekiem dla mocno nadwyrężonej gospodarki. Przychody tej branży przekraczają 535 mld EUR. Z najnowszego raportu EY wynika, że jest ona jedną z ważniejszych gałęzi gospodarki Unii Europejskiej.

— Jest to sektor stanowiący o konkurencyjności Europy — podkreśla Zbigniew Jusis, partner w EY. W Europie jest w nim zatrudnionych ponad 7 mln osób, przede wszystkim w sztukach scenicznych, wizualnych i muzyce. Jest trzecim największym pracodawcą po budownictwie i przetwórstwie żywności. Prawie 1/5 pracujących w tej branży to młodzi ludzie — w wieku 15-29 lat (19,1 proc.), czyli o 0,5 proc. więcej niż we wszystkich sektorach gospodarki.

W Europie Środkowo- -Wschodniej ten wskaźnik jest jeszcze wyższy — tam w kulturze i sztuce pracuje o 1,3 proc. więcej niż w pozostałych sektorach. W 2012 r. za ponad połowę wszystkich przychodów sektora kreatywnego odpowiadały trzy jego dziedziny: sztuki wizualne, reklama i telewizja. Obecnie spośród zbadanych przez EY obszarów wzrost przychodów notują gry wideo, sztuki wizualne i telewizja. Najszybciej rozwijają się gry wideo z 9-procentowym wzrostem.

— Gry wideo to jedna z największych i najdynamiczniej rozwijających się branż rozrywkowych, w której europejskie firmy bezpośrednio i skutecznie konkurują z największymi globalnymi graczami. Uniwersalna atrakcyjność gier wynika między innymi z unikalnej fuzji wielu obszarów artystycznych i kreatywnych oraz innowacyjnych technologii — uważa Adam Kiciński, prezes CD Projekt.

O 5 proc. w górę poszybowały natomiast sztuki wizualne, głównie dzięki rynkowi dzieł sztuki, który zaczął się szybko odbudowywać po kryzysie gospodarczym. Ostatnim segmentem na podium jest telewizja. Co prawda w wyniku kryzysu spadły bezpośrednie przychody z reklam, ale prawie 2-procentowy wzrost generują telewizje płatne i VOD. Europa jest drugim największym na świecie rynkiem telewizyjnym, zaraz po Ameryce Północnej. Ponad połowę przychodów generują trzy kraje — Wielka Brytania, Francja i Niemcy.

W branży kreatywnej działają i globalne przedsiębiorstwa, i jednoosobowe firmy. I choć eksperci oceniają, że różnorodność podmiotów zajmujących się sztuką i kulturą to jeden z czynników napędzających rozwój tego sektora, to alarmują też, że w Europie brakuje w nim firm średniej wielkości.

Wielu przedsiębiorców wykorzystuje w swojej działalności najnowsze technologie, co wiąże się z dużymi wydatkami, a to natomiast powoduje, że wciąż potrzebują nowych zastrzyków kapitału. Ich brak bardziej niż kiedykolwiek przyczynia się do hamowania ich rozwoju.

Komisja Europejska oszacowała, że luka kapitałowa blokująca progres mniejszych firm z branży kreatywnej może wynosić nawet od 8 do ponad 13 mld EUR. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Bellon

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu