Kreski porządkują towary na regałach

Jan Kaliński
31-05-2007, 00:00

Trudno dziś sobie wyobrazić pracę większego magazynu bez kodów kreskowych, jednak w przyszłości wyprze je technologia RFID.

Dzięki technologii kodów kreskowych, infrastrukturze RFID (Radio Frequency Identification), terminalom sterowanym głosem, terminalom przenośnym wyposażonym w skanery w postaci pierścienia lub bransolety zarządzanie towarami w magazynie staje się coraz prostsze i wygodniejsze. Wszystkie te nowowczesne technologie służą do zbierania danych do zaawansowanych systemów magazynowych.

— Ich wpływ na pracę magazynu jest ogromny, a wydajność pracy magazynierów jest znacznie zwiększona. Nie ma bowiem konieczności wielokrotnego rejestrowania tych samych danych najpierw na papierze, a potem w systemie ERP, jak to zazwyczaj ma miejsce w przypadku procesu inwentaryzacji magazynu — mówi Marcin Pęksa, specjalista ds. łańcucha dostaw w Epicor Software Poland.

Najstarsze są kody

Kody kreskowe służą zarówno do wprowadzania danych, jak i do weryfikacji realizowanych operacji. Wciąż jest to najpopularniejsza forma identyfikacji towarów.

Na rynku dostępnych jest wiele czytników kodów kreskowych, jednak nie wszystkie zapewniają odpowiednią jakość. Istotną cechą, którą powinien posiadać sprzęt przenośny, jest jego odporność na działania zewnętrzne.

— Delikatnie mówiąc, pracownicy mają skłonność do niedelikatnego obchodzenia się z tego typu sprzętem. Poza tym magazyn nie jest miejscem sterylnym, więc czytniki kodów kreskowych muszą być odporne na zanieczyszczenia i ścieralność. Nie bez znaczenia pozostaje także waga urządzenia — nie będzie ono w końcu stało na biurku — tłumaczy Marcin Pęksa.

Firm nie stać na RFID?

Na rynku pojawiają się kolejne technologie, które ułatwiają pracę w magazynie. RFID to zaawansowany system identyfikacji towarów, wykorzystujący fale radiowe.

— Zdobywająca powoli coraz większe grono zwolenników technologia RFID pozwala na umieszczanie bardzo małych etykiet (tagów) właściwie na wszystkich produktach, w większości wypadków tak, że są one niewidoczne. Zaletą systemu jest przede wszystkim brak konieczności udziału operatora — całość procesu odczytu jest w pełni zautomatyzowana — mówi Jarosław Karski, konsultant SAP Polska.

Technologia umożliwia eliminację ręcznego skanowania towaru. Każdy produkt jest automatycznie rejestrowany przy przejeździe obok specjalnej bramki. Eliminuje to błędy człowieka.

— A poza tym umożliwia zastosowanie tej metody w warunkach szkodliwych dla człowieka, np. silnego napromieniowania. Do innych atutów technologii RFID należą: możliwość odczytu wielu przedmiotów jednocześnie, dowolność formy czytnika (bramka, czytniki mobilne różnych rodzajów itp.), a także duża liczba danych, jaka może być zapisana na pojedynczej etykiecie — mówi Jarosław Karski.

RFID za pomocą specjalnych układów elektronicznych pozwala przechowywać i przesyłać dane oraz zapewnia pełne informacje na temat stanu magazynowego.

— Z punktu widzenia handlu i dystrybucji cennymi cechami RFID są: ogromna dokładność systemu, szybkość w uzyskaniu informacji, kompleksowość przesyłanych danych. Powszechne zastosowanie tego systemu w Polsce jest jednak kwestią przyszłości — według mnie nie stanie się to szybciej niż za pięć lat — bo choć technologia ta ma ogromne możliwości, jej koszt dla wielu stanowi barierę. Niemniej klienci coraz częściej zwracają się do nas z pytaniami dotyczącymi wdrożenia RFID, w związku z czym wprowadziliśmy do swej oferty urządzenia pracujące w tej technologii — mówi Sebastian Nawrot, specjalista ds. sprzedaży HDF.

Według Tomasza Dzideczka, inżyniera systemowego w dziale korporacyjnych rozwiązań mobilnych Motoroli, w miarę rozwoju tego rozwiązania powstawać będą kolejne innowacje.

— W przyszłości infrastruktura RFID będzie oferowała znacznie większy zasięg działania niż obecnie — dodaje Tomasz Dzideczek.

Dodać głos, zabrać kable

Choć technologia radiowa dopiero wchodzi do powszechnego użytku, większość firm produkujących oprogramowanie magazynowe dostosowuje do niej swoje aplikacje.

— Wiele firm, w tym także SAP, ma w swojej ofercie gotowe rozwiązania, przystosowane do obsługi urządzeń i procesów w ramach technologii fal radiowych, jej adaptacja na większą skalę wydaje się więc być tylko kwestią czasu — mówi Jarosław Karski.

Inną technologią, która zdobywa popularność, jest obsługa głosem. To wciąż bardziej ciekawostka technologiczna niż realnie obecny na rynku sposób obsługi, ale firmy korzystają już dziś z różnego typu rozwiązań głosowych ułatwiających komunikację.

— Wszystkie terminale Motoroli mają dwukierunkową możliwość sterowania głosem. Użytkownik może wydawać polecenia komputerowi, jak również słyszeć komunikaty komputera — wszystko odbywa się bez manualnego sterowania urządzeniem. Z kolei dzięki wykorzystaniu bezprzewodowej technologii WiFi nasze rozwiązania są w pełni mobilne — pracownicy korzystający z przenośnych terminali mogą w magazynie na bieżąco monitorować stan towarów i zarządzać nimi — opisuje Tomasz Dzideczek.

Bez człowieka

Pracownicy magazynów nie powinni się jednak obawiać, że zostaną wyeliminowani. Przynajmniej na razie.

— Są już możliwości techniczne i przykłady zastosowań, w których udział człowieka jest minimalny. Przykładem „magazynu”, w którym tzw. czynnik ludzki został całkowicie wyeliminowany, jest np. parking w warszawskiej Szkole Głównej Handlowej. Zastosowano tam system automatycznego doboru lokalizacji i parkowania samochodu. Uzasadnieniem inwestycji była dostępność miejsca i koszty gruntów. Jednak na razie koszty tego typu inwestycji są na tyle wysokie, że nie należy się spodziewać, aby w najbliższej przyszłości pozycja człowieka przy obsłudze magazynów była zagrożona — tłumaczy Paweł Seliga, product manager w Epicor Software Poland.

Według Sebastiana Nawrota, człowiek jest niezastąpiony, zwłaszcza w sytuacjach kryzysowych, gdy potrzeba elastyczności czy indywidualnego podejścia do danego zamówienia.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jan Kaliński

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / Kreski porządkują towary na regałach