Krótka przygoda Forte z Yestersenem

Bartłomiej MayerBartłomiej Mayer
opublikowano: 2022-07-27 20:00

Inwestycja Forte w polską platformę e-commerce z meblami trwała niespełna rok i właśnie zakończyła się kilkumilionowym odpisem.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Kontrolowana przez Macieja Formanowicza i notowana na GPW Fabryka Mebli Forte we wrześniu zeszłego roku kupiła za 4,5 mln zł 20,5 proc. udziałów działającej od 2015 r. firmy Yestersen, czyli platformy e-commerce’owej oferującej „unikalne meble i dodatki od kultowych marek, sklepów vintage i antykwariatów”. Oprócz tego przy ul. Lekarskiej w Warszawie przedsiębiorstwo miało swój showroom.

Yestersen spisany
Yestersen spisany
Forte, którego prezesem i głównym akcjonariuszem jest Maciej Formanowicz, zainwestowało w 2021 r. w markę Yestersen 4,5 mln zł. Teraz dokonało takiego odpisu.
Marek Wiśniewski, Puls Biznesu

Od trzech lat inwestorami strategicznymi w spółce byli Mateusz i Zbigniew Juroszkowie, znani głównie, jako współwłaściciele Zakładów Bukmacherskich STS i dewelopera Atal. To m.in. za ich sprawą Yestersen znacznie poszerzył ofertę i skalę działalności.

W I kwartale 2021 r. spółka niemal podwoiła – w ujęciu rok do roku – przychody, które wyniosły prawie 4,1 mln zł (cały zeszły rok zamknęła ponad 20-milionową sprzedażą, co oznaczało wzrost o 89 proc.).

Mateusz Juroszek cieszył się, że wejście do Yestersen tak dużego i rozpoznawalnego inwestora jak Forte jest potwierdzeniem, że obrana strategia rozwoju platformy jest właściwa. Natomiast Karol Misztal, jej założyciel i prezes, liczył na zdobycie dodatkowych kompetencji w dziedzinie projektowania i produkcji mebli (Yestersen planował wtedy stworzyć własną markę), synergie w logistyce oraz na wsparcie w rozwoju przez rynek kapitałowy.

E-commerce’owa spółka planowała wówczas crowdfundingową emisję i debiut na rynku NewConnect. Swoje zamierzenie podtrzymywała jeszcze w lutym tego roku. Zaledwie kilka miesięcy później na facebookowym profilu marki Yestersen pojawił się komunikat: „Podobno nie ma prawdziwych końców, a jedynie momenty, kiedy wstrzymujemy opowieść. Ta chwila nadeszła właśnie dla Yestersen. W lipcu zamkniemy nasz showroom oraz przyjmiemy i wyślemy ostatnie zamówienia. Zwrócimy też środki za wszystkie niezrealizowane zakupy, pozostając do Waszej dyspozycji do końca sierpnia”.

Właśnie w związku z informacją o zamknięciu showroomu firmy Yestersen i likwidacją jej sklepu internetowego we wtorek Fabryka Mebli Forte ogłosiła, że utworzyła odpis na udziały tej firmy w kwocie 4,6 mln zł.