Sieć Krajowego Systemu Usług (KSU) powstała, aby pomagać przedsiębiorcom w prowadzeniu biznesu. Tu dowiedzą się m.in., jaką wybrać formę prawną dla nowo zakładanej firmy, jak prowadzić rozliczenia i gdzie dostać pieniądze na jej finansowanie.
KSU oferuje nie tylko fachową wiedzę z gospodarki i innowacji, ale też ułatwiony dostęp do pożyczek i poręczeń kredytowych. Do tej pory w sieci prowadzonej przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) było 150 ośrodków rozsianych po całej Polsce. Teraz dochodzi do nich kolejnych 55, najwięcej w Wielkopolsce — 7 i w Małopolsce — 6.
Można z nich skorzystać już teraz. Punktów konsultacyjnych jest więcej, ale też poszerzona została ich oferta — pojawiły się w niej trzy nowe usługi doradcze.
Pomogą wystartować…
Pierwsza to „Asysta w rozpoczynaniu działalności gospodarczej”. Ma ona pomagać początkującemu przedsiębiorcy we wszystkich aspektach zakładania firmy — otrzyma on porady dotyczące profilu działalności, przygotowania biznesplanu i dokumentów niezbędnych do rejestracji nowego biznesu, w tym korzystania z bazy CEIDG.
Przeprowadzona zostanie także analiza słabych i mocnych stron oraz szans i zagrożeń planowanej działalności. Co ważne, punkty konsultacyjne będą zwracały uwagę na uwarunkowania regionalne (instrumenty dostępne w gminach i powiatach), specyfikę planowanej działalności i wiedzę klienta w poszczególnych obszarach biznesowych.
Drugą nową usługą jest „Asysta w prowadzeniu działalności gospodarczej”. Mogą z niej korzystać już działające firmy. Konsultanci KSU przeprowadzają diagnozę potrzeb biznesowych, po czym mogą wesprzeć przedsiębiorcę w czterech podstawowych obszarach działalności: marketingu, organizacji firmy, finansowaniu oraz formalno-prawnych obowiązkach związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa.
— Od maja do listopada ubiegłego roku ta usługa była realizowana w 23 punktach jako pilotaż, który miał na celu zweryfikowanie,czy odpowiada ona na zapotrzebowanie przedsiębiorców. Mógł z niej skorzystać każdy przedsiębiorca bez względu na wielkość firmy i branżę. Usługa cieszyła się ogromnym zainteresowaniem, zrealizowanych zostało ponad tysiąc usług. W związku z tym PARP podjęła decyzję o wprowadzeniu jej na stałe, jako uzupełnienie dotychczasowych usług punktów konsultacyjnych KSU — mówi Miłosz Marczuk, rzecznik prasowy PARP.
…i znaleźć specjalistów
Trzecia nowość to usługa informacyjna „Opieka nad klientem”, która polega na pomocy dla przedsiębiorcy w znalezieniu specjalistycznego usługodawcy i skorzystaniu ze specjalistycznej usługi doradczej, szkoleniowej lub finansowej.
— W ramach tej usługi punkty konsultacyjne KSU będą informować o zasadach korzystania z wybranej przez klienta usługi specjalistycznej, jej zakresie, czasie trwania, zasadach finansowania i możliwych efektach. Pomogą też klientom w umówieniu się z usługodawcą specjalistycznym i przedstawią mu ich potrzeby. Będą monitorować dalsze losy klientów w procesie korzystania z usługi, kontaktując się z nimi i udzielając dodatkowych, potrzebnych informacji — mówi Miłosz Marczuk.
Usługi informacyjne świadczone przez punkty konsultacyjne KSU pozostaną bezpłatne. Z kolei usługi doradcze będą dofinansowane do 90 proc. wartości, co oznacza, że przedsiębiorca zapłaci za każdą najwyżej 120 zł. KSU chce dotrzeć z pomocą także do obszarów, na których nie ma takich form pomocy.
Dlatego każdy punkt konsultacyjny oprócz osobistych spotkań z przedsiębiorcami oraz usług telefonicznych i on-line będzie prowadził co najmniej dwa dyżury w miejscowościach poniżej 20 tys. mieszkańców.
Pod koniec marca dla mikro- i małych przedsiębiorców dostępna będzie także usługa pilotażowa KSU w zakresie finansowania zwrotnego. PARP pracuje jeszcze nad dwiema nowymi usługami: doradztwem w zakresie optymalizacji kosztów oraz dotyczącym ochrony środowiska.