Kurier zabierze zepsutą lodówkę

KAP, ANP
opublikowano: 2013-02-13 00:00

Sprzedajesz pralkę albo zmywarkę. Masz obowiązek nieodpłatnie przyjąć od klienta starą — nawet jeśli działasz tylko w sieci.

Sklepy nie mogą pobierać żadnej opłaty za przyjęcie od klienta zużytego sprzętu, jeśli kupuje nowy. Dotyczy to również sprzedawców działających w sieci.

— Często jednak obchodzą prawo. Jeśli dostarczają towar do klienta, każą sobie płacić za logistykę. Mam jednak nadzieję, że wkrótce sprzedawcy internetowi będą mieli te same obowiązki co sklepy tradycyjne — mówi Wojciech Konecki, dyrektor generalny CECED Polska, organizacji zrzeszającej pracodawców branży AGD.

Liczy, że problem rozwiąże ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym zmieniana właśnie przez resort środowiska. Może się jednak przeliczyć.

— Projekt założeń do ustawy nie precyzuje spraw związanych z systemem odbioru przez sklepy internetowe. Szkoda, bo to postulowaliśmy. Zazwyczaj małe sklepy internetowe nie zwracają na to uwagi, a duże odbierają sprzęt, jeśli klient im go dostarczy. Niewielu oferuje usługę odbioru, zazwyczaj pobierają wówczas opłatę sięgającą kilkudziesięciu złotych, a dodatkowo my zwracamy im część kosztów — mówi Aleksander Traple, dyrektor Biosystem Elektrorecykling, który zajmuje się odzyskiem sprzętu.

Resort środowiska przekonuje, że sprzedawcy internetowi już mają takie same obowiązki jak sklepy stacjonarne.

— Sprzedawca hurtowy i detaliczny ma obowiązek m.in. umieszczenia w punkcie sprzedaży — także na stronie internetowej — informacji o punktach zbierania zużytego sprzętu, a także nieodpłatnego przyjęcia go w ilości nie większej niż sprzedawany nowy towar, jeżeli zużyty jest tego samego rodzaju — informuje biuro prasowe Ministerstwa Środowiska.

— Jeśli jednak jesteśmy w Warszawie, a sklep na przykład we Wrocławiu, to z pewnością będziemy musieli sami zapłacić za kuriera — dodaje Filip Poniewski, specjalista w dziedzinie prawa ochrony środowiska z kancelarii KSP. To fakt — sklepy internetowe przyjmą zużyty sprzęt, ale zazwyczaj odpłatnie.

— W neo24.pl można nieodpłatnie zwrócić stary towar, jednakże jego transport leży w gestii kupującego. W przypadku odbioru osobistego lub dostawy standard zużyty sprzęt należy zwrócić do magazynu we Wrocławiu lub dowolnego punktu wydań osobistych. W przypadku dostawy premium istnieje natomiast możliwość zakupu dodatkowego pakietu usług, obejmującego m.in. odbiór starego sprzętu — wyjaśnia Szczepan Ruchwa, kierownik sprzedaży neo24.pl.

Za kuriera trzeba zapłacić także w sklepie Domex, który należy poinformować o chęci oddania starego sprzętu. Wówczas jeden kurier przywiezie nam nowy, ale nie odbierze starego. Po ten sklep przyśle nowego kuriera.