Kurierzy przejmują przewozy drobnicy

Marcin Bołtryk
06-05-2004, 00:00

Różnica między przesyłką kurierską a drobnicową zaciera się. Dlatego firmy kurierskie i operatorzy logistyczni coraz częściej konkurują o ten sam ładunek.

Prawdopodobieństwo przejmowania tzw. drobnicy przez firmy kurierskie od operatorów logistycznych istniało zawsze. I zdaniem przedstawicieli branży TSL nie powinno dla nikogo być zaskoczeniem, że firmy kurierskie i drobnicowe konkurują ze sobą coraz bardziej.

— Konkurencja staje się tym większa, im mniej widoczna jest różnica między przesyłką kurierską czy paczką a ładunkiem drobnicowym — podkreśla Grzegorz Bielowicki, prezes VOS Logistics Polska.

Warunek rozwoju

Rynek usług przewozów drobnicowych jest bardzo atrakcyjny, a próby zaistnienia na nim nowych podmiotów są naturalną konsekwencją dążenia do rozwijania działalności.

— Firmy kurierskie uważane dzisiaj za typowo „paczkowe”, chcąc się dalej rozwijać, będą wchodziły w nowe dla nich obszary oferując usługi przewozu najpierw cięższych paczek, a później przesyłek paletowych będących już drobnicą — opowiada Grzegorz Lichocik, dyrektor logistyki w Spedpolu.

Dodaje, że oferta firm kurierskich najpierw skierowana będzie do własnych klientów, a następnie szerzej zaistnieje na rynku.

— Tak samo jest wśród firm typowo drobnicowych. Spedpol — specjalista przewozów drobnicowych od ponad 10 lat — ma w swojej ofercie również usługi paczkowe — mówi Grzegorz Lichocik.

Zamiana ról

Dariusz Sobieraj, dyrektor ds. transportu i Spedycji Międzynarodowej w Wincanton Trans European Polska, zaznacza, że na rynku coraz wyraźniej zaznacza się tendencja wzajemnego przejmowania świadczonych usług.

— Operatorzy zawierają w swojej ofercie usługi kurierskie, a z drugiej strony coraz więcej kurierów wchodzi w obszary, które do tej pory były domeną operatorów logistycznych — mówi Dariusz Sobieraj.

Operatorzy logistyczni tłumaczą, że realizowanie usług przewozów drobnicowych na dużą skalę jest bardziej skomplikowane niż realizowanie usług kurierskich.

— Od firm wymaga ona zaangażowania większego kapitału w sieć terminalową i transportową zdolną do udźwignięcia dużego potoku towarów. Dlatego na wejście w przewozy drobnicowe będą mogły sobie pozwolić tylko największe firmy — przekonuje Grzegorz Lichocik.

— Duże koncerny kurierskie dysponują rozbudowanymi systemami doręczeń. Dzięki temu możliwe staje się doręczenie przesyłek w krótkim czasie, bez względu na konfigurację miejsca odbioru i dostawy —przekonuje Rafał Dziura z TNT.

Dodaje, że systemy firm powszechnie uważanych za kurierskie, w odróżnieniu od operatorów logistycznych świadczących usługi drobnicowe, są znacznie bardziej elastyczne.

— Oczywiście jednym z podstawowych parametrów usługi pozostanie cena. Oznacza to, że tradycyjny system kurierski oparty na połączeniach lotniczych raczej nie stanie się istotnym zagrożeniem dla operatorów drobnicowych ze względu na koszty operacji. Firmy kurierskie dostrzegają jednak pojawiającą się szansę i inwestują w systemy oparte na połączeniach drogowych — mówi Rafał Dziura.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Kurierzy przejmują przewozy drobnicy