Kurierzy w blokach startowych

Tegoroczny szczyt paczkowy zapowiada się wyjątkowo. I nie ograniczą go nawet utrudnienia na granicach

Na listopad i grudzień przypada doroczny szczyt paczkowy w branży logistycznej. W tym okresie gwałtownie rośnie liczba zleceń doręczenia przesyłek, w tym również międzynarodowych lotniczych. Wynika to ze zwiększonej aktywności firm importujących przesyłki i z coraz popularniejszych zakupów prezentów przez internet. Ale przede wszystkim — z większej sprzedaży przez klientów, którzy eksportują towary z Polski.

Zobacz więcej

Borys Skrzyński

Nie inaczej

Wszystko wskazuje na to, że w tym roku nie będzie inaczej niż w poprzednich latach. Zagrożenie terrorystyczne i związane z nim utrudnienia na granicach nie powinny mieć znaczenia. Na przykład UPS planuje w związku z tegorocznym szczytem zatrudnienie dodatkowo 55 tys. pracowników sezonowych — i to tylko w USA.

W Polsce również zatrudnia dodatkowe osoby. Ponadto, żeby zagwarantować dostarczenie przesyłek świątecznych na czas, firma przyjmuje strategię „wszyscy na pokład”. Oznacza to, że także kierownictwo i personel administracyjny są gotowi, by pomagać w działaniach operacyjnych w tych najtrudniejszych dniach. W 2012 r., w rekordowym dniu, który przypadł na 20 grudnia, UPS dostarczył na całym świecie około 28 mln przesyłek, czyli o 80 proc. więcej niż wynosi w tej firmie średnia dzienna. W tym roku spodziewa się jeszcze większego wzrostu. Podobnie jest w DHL Express, gdzie także nie obawiają się utrudnień na granicach.

— Szczyt paczkowy wymaga szczegółowego zaplanowania z dużym wyprzedzeniem procesów logistycznych i ścisłej codziennej współpracy z klientami, żeby dostosować się do obecnej sytuacji rynkowej, uwzględniając wszystkie czynniki wpływające na terminowe doręczenia. Utrudnienia na granicach w okresie szczytu paczkowego to osobny temat. Z uwagi na specyfikę segmentu międzynarodowych przesyłek lotniczych DHL Express nie odnotowuje zwiększonych utrudnień i barier, które mogą znacząco opóźniać realizację usług w międzynarodowym obrocie towarowym — mówi Tomasz Buraś, prezes DHL Express.

Zasługa rynku

W Polsce co roku świąteczny szczyt paczkowy przynosi średni wzrost liczby przesyłek nawet o 50 proc. w stosunku do średnich dziennych w innych porach.

— Rynek kurierski cały czas rośnie, więc grudniowe szczyty paczkowe z roku na rok są intensywniejsze. Tegoroczne święta są dla nas wyjątkowe, gdyż po raz pierwszy przystępujemy do nich po połączeniu z Siódemką jako spółka o jeszcze większym zasięgu. Mamy znacznie szerszą skalę działania, gdyż nasza firma urosła o ponad jedną trzecią. Konsekwencją jest intensywna rozbudowa i modernizacja naszej infrastruktury, dzięki czemu jesteśmy dobrze przygotowani do obsługi większej liczby przesyłek. Jak co roku w tym okresie liczba naszych kurierów, magazynierów i pracowników contact center może wzrosnąć o około 15 proc. — informuje Rafał Nawłoka, prezes DPD.

Dodaje, że od dłuższego czasu coraz śmielej polskie sklepy internetowe operują poza granicami kraju. Kierują ofertę do klientów w krajach ościennych, a także np. w Wielkiej Brytanii. W stosunku do działalności DPD w Polsce liczba obsługiwanych przez tę firmę przesyłek międzynarodowych wciąż nie jest jednak duża.

— Nie spodziewamy się zatem większych problemów z wywozem i przywozem paczek spoza kraju, nawet biorąc pod uwagę zwiększone kontrole na niektórych europejskich granicach — dodaje Rafał Nawłoka.

Także Patryk Świderski z Rohlig SUUS Logistics nie uważa, by zwiększona czujność służb na granicach mogła zagrozić przepływom towarów.

— Odczuwamy wzmożone kontrole na granicach, ale nie przekładają się one na poważne utrudnienia. Linie drobnicowe obsługujemy zgodnie z harmonogramem, a w tygodniu jest to kilkaset samochodów jeżdżących na terenie EU i poza Unię — do Turcji. Byliśmy przygotowani na wzrost liczby przesyłek pod koniec roku, aby móc sprawnie obsłużyć ich dostarczanie — mówi Patryk Świderski.

50 proc. Nawet o tyle rośnie przed świętami liczba przesyłek w porównaniu ze średnią dzienną w innych porach roku.

 

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Kurierzy w blokach startowych