Kurs na małe i średnie

  • Marek Mejssner
opublikowano: 18-04-2016, 22:00

Firmy i odbiorcy indywidualni Taurona mogą liczyć na więcej niż prosta dostawa energii. Teraz mogą kupować ją razem z usługami dostosowanymi do swoich potrzeb, a także z… gazem — mówi Rafał Soja, prezes firmy Tauron Sprzedaż

Tauron jako sprzedawca gazu? To duża nowość dla rynku, który kojarzył Tauron jako firmę od prądu. Jak ofertę sprzedaży gazu przez Tauron przyjęli klienci?

Sprzedaż gazu dla segmentu masowego rozpoczęliśmy — najpierw testowo, bez dedykowanej promocji w kanałach sprzedaży — w IV kwartale 2015 r. Od razu przekonaliśmy się, że zainteresowanie nią jest bardzo duże. Od II kwartału br. wprowadziliśmy więc sprzedaż gazu na pełną skalę do oferty handlowej. Oferta jest adresowana zarówno do klienta indywidualnego, jak i do małych i średnich przedsiębiorstw. Podstawą naszej propozycji, która jest jednocześnie naszą przewagą konkurencyjną, jest cena — każdy klient otrzymuje gaz 5 proc. tańszy od ceny oferowanej przez naszego największego konkurenta na polskim rynku. Kupując od Taurona i prąd, i gaz, klient — poza oszczędnością na rachunkach — zyskuje też oszczędność czasu. Kupuje dwa media, a wszystkie sprawy załatwia w jednej firmie, poprzez jeden e-BOK i jedną infolinię. Wracając do pana pytania — gaz od Taurona to rzeczywiście nowość dla klientów. Dlatego też w kwietniu ruszyliśmy z kampanią marketingowo-promocyjną o dużym zasięgu, w telewizji, internecie i na billboardach. W pierwszej kolejności skupiamy się na terenie Polski południowej, gdzie mamy najwięcej klientów. Chcemy, żeby ci, którzy już kupują nasz prąd, dowiedzieli się, że można — i przede wszystkim warto — kupić od nas również gaz.

Jak wygląda kwestia świadomości wśród klientów dotyczącej w ogóle możliwości zmiany sprzedawcy gazu?

Nasza kampania oprócz informowania o ofercie ma również na celu właśnie edukację — jesteśmy pierwszym koncernem energetycznym, który zaangażował mass media do informowania klientów, że mogą zmienić sprzedawcę gazu. Ilość zmian sprzedawcy gazu stale rośnie. Liczba klientów, którzy się na to decydują, jest jednak wciąż dużo mniejsza od liczby zmian sprzedawcy na rynku energii elektrycznej. Dzieje się tak dlatego, że uwolniony rynek gazu jest rynkiem młodym, w początkowej fazie przemian. Spora część klientów nie jest jeszcze świadoma, że ma w ogóle możliwość zmiany sprzedawcy. A tzw. klienci „świadomi” nie decydują się na zmianę sprzedawcy w obawie przed skomplikowaną procedurą. W praktyce okazuje się jednak — i to podkreślamy w komunikacji z naszymi klientami — że procedura zmiany sprzedawcy gazu jest nawet nie tyle podobna do procedury zmiany sprzedawcy prądu, co wręcz prostsza. Co istotne, dzięki udzielonemu przez klienta pełnomocnictwu Tauron załatwia w jego imieniu wszystkie formalności związane ze zmianą sprzedawcy.

Czy wobec tego stworzycie jednolitą ofertę gazowo-elektryczną, pakiet, który będzie adresowany właśnie do małych i średnich przedsiębiorstw?

Nie będę ukrywał, że pracujemy nad taką ofertą. Ale to jeszcze jest kwestia nie tego, lecz raczej przyszłego roku. Regulacje prawne dotyczące rynku energii i rynku gazu są dość rozbieżne — co komplikuje prace nad pakietem gazu i prądu, w pełnym znaczeniu terminu „pakiet”. Natomiast na pewno szybciej wdrożymy rozwiązania, które dają konkretne korzyści klientowi, który decyduje się na zakup obu mediów.

Oferta usług Taurona, adresowana do małych i średnich przedsiębiorstw, to nie tylko gaz. A co można polecić klientom kupującym prąd?

Naszym sztandarowym produktem dla sektora MŚP jest prąd w pakiecie z usługą „Serwisant 24H”. Klient ma zapewnioną gwarancję stałej ceny, która jest niższa niż taryfowa. Ponadto klient otrzymuje usługę serwisu sprzętu biurowego i PC, a przyjazd fachowca gwarantowany jest w ciągu 24 godzin od zgłoszenia. W ramach tej samej oferty dostępne są również usługi elektryka, który zjawi się w celu naprawy wewnętrznej instalacji elektrycznej najpóźniej do 4 godzin od momentu zgłoszenia awarii. Warto podkreślić, że przy naprawie sprzętu nie wyznaczamy górnego limitu wieku naprawianych urządzeń, co jest istotne zwłaszcza dla starszego sprzętu.

Jak wygląda sprzedaż oferty?

Jesteśmy zadowoleni z wyników sprzedaży i z popularności jaką cieszy się „Prąd z Serwisantem 24H”. Usługa „Serwisant 24H” jest bardzo dobrze postrzegana. Firmy, które się na nią zdecydowały, bardzo sobie chwalą jej realną funkcjonalność. Usługa „Serwisant 24H” z pewnością pozostanie w ofercie Taurona i będzie dalej rozwijana.

Jakich firm jest wobec tego najwięcej wśród klientów Taurona?

W naszej bazie mamy obecnie ponad 5 mln klientów, z których 350 tys. można zaliczyć do sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Zupełnie inaczej wygląda podział według punktów poboru, a inaczej według zużycia. Najmniej liczną grupę klientów spółki Tauron Sprzedaż stanowią największe przedsiębiorstwa, ale one mają największe zużycie.

Segment małych i średnich przedsiębiorstw nie jest jednolity. Jak wygląda wobec tego przekrój tej grupy jako klientów Taurona?

Zgadza się — ten segment nie stanowi zwartej i jednolitej grupy takiej jak gospodarstwa domowe. Rynek małych i średnich przedsiębiorstw jest bardzo zróżnicowany — dlatego taka jest też nasza oferta dedykowana dla tego segmentu. Różnicowanie oferty odbywa się na kilku poziomach. Klienci mogą skorzystać z mechanizmu chroniącego ich przed podwyżkami — jest to Gwarancja Stałej Ceny — i z takiego, który zapewnia im możliwość wyboru korzystniejszej oferty w przypadku spadku cen taryfowych (Gwarancja Atrakcyjnej Ceny). Do swoich potrzeb mogą też dopasować okres, na jaki podpisywana jest umowa (1, 2 lub 3 lata). Ponadto, oferta może być zakupiona w dowolnym kanale sprzedaży — internetowym, stacjonarnym, telefonicznym lub korespondencyjnym. W tym roku poszliśmy o krok dalej, tworząc ofertę dostosowaną do poziomu zużycia energii przez naszych klientów, tj. Produkt Bezpieczny. Segment MŚP to grupa klientów, w której są zarówno kioski czy małe punkty usługowe (np. szewc) zużywające mniej energii niż zwykłe mieszkanie. Są też małe firmy, np. sklepiki osiedlowe, które zużywają do 10 MWh, jak i średniej wielkości firmy produkcyjne, które zużywają 250 MWh w ciągu roku. Nową ofertę sprofilowaliśmy właśnie wolumenowo. Jest ona oparta na podziale klientów na tych o małym zużyciu energii — do 10 MWh, i odbiorców, którzy do swojej działalności potrzebują większej ilości energii. Oferty te różnią się stosunkiem ceny zmiennej do opłaty stałej i gwarantują optymalne dopasowanie do zapotrzebowania firmy, co pozwala wygenerować realne oszczędności dla każdego przedsiębiorstwa.

Jak Tauron chce rozwijać ofertę dla małych i średnich przedsiębiorstw? Konkurencja na tym rynku jest duża i nadal będzie rosła. Jak więc chcecie przyciągnąć do siebie te firmy, które jako klienci do najbardziej lojalnych nie należą — na to skarżą się wszyscy gracze na rynku energii.

Zagadnieniem, na którym się w tej chwili skupiamy, jest rozwój funkcjonalności i zwiększenie użyteczności naszej oferty. Chcemy, żeby klient miał do niej łatwiejszy dostęp. Dotychczas stawialiśmy głównie na kanał telefoniczny i stacjonarne punkty obsługi klienta. Ale nie do końca odpowiada to potrzebom segmentu klientów małych i średnich przedsiębiorstw. Do punktów obsługi klienta trafiają zwykle klienci indywidualni, nie zaś firmy, w których osoby odpowiedzialne za zakup mediów nie mają czasu na bezpośredni kontakt ze sprzedawcą prądu czy gazu. W związku z tym obecnie mocno rozwijamy internetowy kanał kontaktu. Pracujemy nad tym, żeby zapewnić klientom możliwość załatwienia wszystkich spraw online — w jednym miejscu w sieci. Obecnie funkcjonuje Elektroniczne Biuro Obsługi Klienta (eBOK) oraz platforma sprzedażowa. W eBOK każdy użytkownik ma swoje konto klienta. Znajdują się tam wszystkie dane, jakie są mu potrzebne do bieżącej działalności — takie jak poziom zużycia energii oraz faktury. W przyszłości klient będzie mógł dokupić rozszerzenie oferty, dokonać płatności, a w razie potrzeby dołączyć zdalnie kilka nowych punktów poboru do już istniejących. Dodatkowo planujemy chaty z naszymi ekspertami, zarówno tekstowe jak i wideo. Chcemy prace nad tą nową wersją serwisu zakończyć jeszcze w tym roku.

Serwisant 24H

Jest to oferta skierowana zarówno do klientów indywidualnych jak i do małych i średnich przedsiębiorstw. Zawiera szereg ważnych dla klientów z obu tych grup korzyści. Jest to profesjonalny serwis urządzeń elektrycznych w czasie nie dłuższym niż 24 godziny od zgłoszenia usterki, czy pomoc w przypadku awarii instalacji także w czasie nie dłuższym niż 24 godziny od momentu zgłoszenia problemu. W usłudze zawarta jest też gwarancja stałej ceny prądu, która przez cały okres trwania umowy zapewnia firmom stałe i atrakcyjne stawki. Całość usługi nie może przekroczyć 500 zł jednorazowo i 3000 zł w czasie całego roku trwania umowy. Zakres napraw w przypadku usługi dla firm obejmuje: sprzęt biurowy (faksy, kserokopiarki, drukarki sieciowe, skanery, niszczarki dokumentów i urządzenia wielofunkcyjne) oraz sprzęt PC (czyli komputery stacjonarne wraz z monitorem i komputery przenośne (laptopy, notebooki, tablety) wraz z zainstalowanym na nich systemem operacyjnym).

Produkt Bezpieczny

Oferta dla małych i średnich przedsiębiorstw sprofilowana wolumenowo, czyli odpowiednio dopasowana do potrzeb energetycznych każdego rodzaju przedsiębiorstwa. Wybierając Produkty z serii Bezpieczny, firmy mają dodatkowo możliwość korzystania z cen niższych niż w obecnie obowiązującej Taryfie TAURONA oraz zyskują Gwarancję Stałej Ceny, czyli pewność, że w trakcie obowiązywania umowy ceny energii nie wzrosną. Tym samym przez 3 lata firmy mogą korzystać z atrakcyjnych cen energii bez obaw o podwyżki. Co więcej, wiedząc ile firma wyda na energię, przedsiębiorcy mogą właściwie planować wydatki i odpowiednio optymalizować koszty. Stałe i niskie ceny gwarantują stabilizację w zakresie wydatków na energię, a tym samym dają możliwość dalszego rozwoju przedsiębiorstwa.

Gaz od TAURONA

Jest to usługa adresowana zarówno do klienta indywidualnego, jak i małych i średnich przedsiębiorstw. W okresie 2 lub 3 lat, zależnie od czasu trwania umowy, klient otrzymuje gwarancję niezmiennej ceny gazu. Jest ona niższa o 5% w stosunku do podstawowej ceny taryfowej dla tej grupy odbiorców u największego operatora na polskim rynku sprzedaży gazu. Zmiana dostawcy gazu jest przeprowadzana bezpośrednio przez Tauron na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez klienta.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marek Mejssner, partnerem sekcji jest Tauron

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu