Obroty na akcjach XTB ok. godz. 9:30 wynosiły ok. 44,1 mln zł, natomiast obroty na akcjach wszystkich spółek notowanych w WIG sięgały 99,6 mln zł.
O godz. 10:55 spadek pogłębił się. Akcję taniały o 8,62 proc. do 69,10 zł. Po godz. 11 obroty na XTB sięgały 98,7 mln zł wobec 342,04 mln zł obrotów w ramach indeksu WIG.
XTB opublikowało w czwartek wstępne dane za IV kw. 2024 roku. Zysk netto wyniósł 192,6 mln zł wobec 222,8 mln zł konsensusu. Szacunkowe przychody wyniosły w IV kw. 465,4 mln zł i były o 1 proc. niższe od konsensusu PAP Biznes. W analogicznym okresie 2023 roku XTB odnotowało 506,7 mln zł przychodów.
Z wyliczeń PAP Biznes wynika, że EBITDA spółki wyniosła ok. 205,8 mln zł, wobec konsensusu na poziomie 255,6 mln zł. Z kolei w całym 2024 roku XTB szacunkowo odnotowało 859,4 mln zł zysku netto, wobec 791,2 mln zł przed rokiem, 989,9 mln zł zysku operacyjnego, w porównaniu do 924,2 mln zł w 2023 roku.
- 2024 rok był dla XTB pod wieloma względami rekordowy. Najbardziej cieszy mnie skokowy wzrost liczby nowych klientów, w tym w szczególności aktywnych inwestorów, które są fundamentem dalszego rozwoju XTB w kolejnych latach. Pozyskanie blisko pół miliona nowych inwestorów oznacza, że coraz bogatsza oferta produktowa w połączeniu z efektywnymi działaniami marketingowymi pozwalają nam docierać do jeszcze szerszego grona nowych klientów. Blisko 80% z nich zaczyna od inwestycji w akcje i ETFy, zatem są to osoby, które zostaną z nami na dłużej jako posiadacze Planów Inwestycyjnych czy produktów emerytalnych - komentuje Omar Arnaout, prezes zarządu XTB.
W 2024 roku, XTB pozyskało 498,4 tys. nowych klientów (+59,8 proc. r/r), czyli znacząco powyżej kwartalnego celu zakładającego przyrost o 65-90 tys. klientów. Na koniec 2024 r. z platformy inwestycyjnej i aplikacji mobilnej XTB korzystało łącznie 1,36 mln klientów w porównaniu z 897 tys. na koniec 2023 r. Z kolei w dniach 1-29 stycznia 2025 r. do grona klientów XTB dołączyło kolejne 70,7 tys. nowych inwestorów. Skokowo wzrosła również liczba aktywnych klientów, osiągając rekordowy poziom 658,5 tys. na koniec 2024 r. w porównaniu z 408,5 tys. rok wcześniej.
Spółka poinformowała, że chce w 2025 roku pozyskiwać średnio 150-210 tys. nowych klientów kwartalnie, a jej celem jest dalsza ekspansja zagraniczna.
W 2025 r. XTB planuje nadal wzbogacać swoją ofertę produktową. Pojawią się nowe produkty w segmencie inwestowania długoterminowego - jak konto IKZE w Polsce oraz PEA we Francji. XTB będzie nadal rozwijać usługę eWallet związaną z karta wilowalutową. W segmencie produktów dla aktywnych inwestorów, XTB planuje dodanie do oferty opcji. Wstępne analizy oraz związane z tym prace przygotowawcze są już prowadzone. W związku z potencjałem związanym z inwestowaniem w kryptowaluty, XTB planuje również dodanie tego instrumentu do swojej oferty i prowadzi również prace przygotowawcze w tym zakresie. Spółka planuje dodanie obu tych produktów do oferty jeszcze w 2025 r., jednak realizacja planu produktowego jest uzależniona od czynników zewnętrznych, w tym współpracy z dostawcami, uzyskania niezbędnych zgód regulacyjnych czy uchwalenia ustawy o kryptoaktywach.
- Nasze plany produktowe to odpowiedź na dynamiczne zmiany w świecie finansów i potrzeby inwestorów. Rozszerzenie oferty i jej konkurencyjność otwierają nam także drogę do dalszej ekspansji na rynkach z dużym potencjałem rozwoju biznesu, takich jak Bliski Wschód, Ameryka Łacińska czy Indonezja - dodaje Omar Arnaout.