Lafarge wierzy w polski rynek

opublikowano: 16-06-2019, 22:00

Droga energia i CO 2podnoszą koszty produkcji cementu. Zapotrzebowanie jednak nadal będzie duże, co zachęca do rozwoju

Działające w Polsce grupy cementowe będą zmuszone kupić w tym roku na aukcjach 2,5-3 mln ton uprawnień do emisji CO 2. W 2018 r. ich niedobór wyniósł 2,72 mln ton.

Lafarge’a, którym w Polsce kieruje Xavier Guesnu, nie
zniechęca wzrost kosztów. Firma uważa, że polski rynek wciąż ma duży potencjał.
Zobacz więcej

POD GÓRKĘ, ALE DO PRZODU:

Lafarge’a, którym w Polsce kieruje Xavier Guesnu, nie zniechęca wzrost kosztów. Firma uważa, że polski rynek wciąż ma duży potencjał. Fot. Marek Wiśniewski

— W zeszłym roku średnia cena uprawnień do emisji CO 2 wyniosła 18 EUR za sztukę, a na początku 2018 r. była nawet poniżej 6 EUR. Obecnie uprawnienie kosztuje 24-28 EUR. To świadczy, jak bardzo wzrosły koszty branży cementowej — mówi Xavier Guesnu, prezes Lafarge’a w Polsce.

Oznacza to, że tegoroczne koszty związane z zakupem uprawnień do emisji CO 2 dla sektora mogą sięgnąć nawet 80 mln EUR. W górę idą też ceny energii, istotnie zwiększając koszty produkcji cementu.

Podatek importowy

Xavier Guesnu ma nadzieję na rekompensaty. Przepisy dotyczące objęcia nimi podmiotów energochłonnych opracowało Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii. Aby jednak mogły z nich skorzystać polskie i europejskie cementownie, potrzebna jest zmiana unijnego prawa, w którym wskazane są sektory do tego uprawnione. Lafarge wraz ze Stowarzyszeniem Producentów Cementu (SPC) i innymi podmiotami z branży będą także zabiegać na forum krajowym i unijnym o ochronę rynku przed importem.

— Importerzy z Białorusi, Ukrainy i Turcji nie ponoszą takich kosztów emisji CO 2 jak producenci unijni. Biorąc pod uwagę transport na duże odległości, możemy założyć, że łączne emisje związane z wytworzeniem i dostawą ich towarów są znacząco wyższe niż u podmiotów europejskich, których produkty są zazwyczaj dystrybuowane na lokalnych rynkach — argumentuje Xavier Guesnu.

Aktywna jest także administracja francuska.

— Proponuje wprowadzenie podatku węglowego od CO 2 dla importerów — informuje Jan Deja, dyrektor biura SPC.

Rynkowy potencjał

Mimo rosnących kosztów produkcji i konkurencji z importu Xavier Guesnu deklaruje, że grupa Lafarge nadal będzie rozwijać się na polskim rynku oraz inwestować w poprawę efektywności i ochronę środowiska.

— Polski rynek ma ogromny potencjał. Brakuje 2-3 mln mieszkań, do których budowy potrzeba dużej ilości cementu i betonu. Rozwijać będzie się także budownictwo infrastrukturalne, nawet jeśli dofinansowanie z Unii Europejskiej będzie niższe niż w tej perspektywie — mówi Xavier Guesnu.

Lafarge nastawia się też na dostawy cementu do portów, w których są realizowane i planowane znaczne inwestycje. Prezes zakłada, że tylko port w Gdańsku w ciągu pięciu lat zainwestuje 10 mld zł. Żeby sprostać zapotrzebowaniu, a jednocześnie obniżyć energochłonność, Lafarge realizuje znaczące inwestycje. Zwiększył moce produkcyjne żwirowni.

Zainwestował też 400 mln zł w zakładzie w Kujawach. Xavier Guesnu informuje, że obecnie grupa rozważa przeprowadzenie inwestycji w zakładzie w Małogoszczy. Analizuje także możliwość wykorzystania ciepła odpadowego do suszenia produktów oraz realizację projektów dotyczących lepszego rozdrabniania kruszywa. Polski Lafarge uczestniczy także w programach innowacyjnych grupy. Prowadzi m.in. pilotażowe wdrożenie nawierzchni betonowej nowej generacji, która oprócz wysokiej trwałościi będzie miała właściwości wodoprzepuszczalne oraz obniżające emisję hałasu. Będzie przeznaczona głównie na drogi ekspresowe i autostrady o wysokim natężeniu ruchu, zastępując stosowaną obecnie na autostradach technologię odkrytego kruszywa. Dodatkowo będzie wykorzystywana na drogach lokalnych i placach postojowych, na których wymagana jest duża trwałość i sprawne odprowadzanie wód opadowych. Nowa nawierzchnia będzie mniej śliska, a więc bezpieczniejsza dla podróżujących.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu