Czytasz dzięki

Łatwiejszy eksport do Rosji

opublikowano: 07-07-2020, 22:00

Przedsiębiorcy sprzedający swoje produkty lub usługi na ten rynek mogą liczyć na potwierdzenie akredytywy w rublu.

Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) potwierdził pierwszą akredytywę dokumentową w rublu rosyjskim. Do tej pory bank potwierdzał takie dokumenty tylko w złotych, euro i dolarach. Stworzenie tej możliwości bezpośrednio w rosyjskiej walucie to ważna informacja dla wielu eksporterów sprzedających swoje towary albo usługi do Rosji.

— Często zdarza się, że rosyjski kontrahent nie ma możliwości akceptacji waluty innej niż lokalna. W takiej sytuacji do tej pory polscy eksporterzy nie mieli możliwości wygrywania kontraktów, bo nie mogli zaakceptować akredytywy otwartej w rublu. Natomiast gdy ją akceptowali, nie mogli zapewnić sobie poczucia bezpieczeństwa w postaci potwierdzenia tej akredytywy przez polski bank — mówi Karol Rozenberg, ekspert departamentu bankowości transakcyjnej w BGK.

Dlatego bank postanowił to zmienić i włączył rubla do listy walut obsługiwanych w ramach potwierdzenia akredytywy. Pierwsza akredytywa potwierdzona w rublu opiewa na kwotę prawie 40 mln zł. Dotyczy firmy Famur i zabezpieczenia dużego kontraktu na sprzedaż polskich maszyn górniczych do jednej z rosyjskich kopalń.

— Firma miała kłopot, bo żaden bank nie był zainteresowany potwierdzeniem akredytywy w rublu, dlatego postanowiliśmy wprowadzić taką możliwość — mówi Karol Rozenberg.

Potwierdzenie akredytywy zwiększa bezpieczeństwo polskiego eksportera. Ma on wtedy pewność, że gdy dostarczy produkty albo usługi i złoży dokumenty potwierdzające realizację kontraktu, wtedy otrzyma wypłatę pieniędzy bezpośrednio z BGK, niezależnie od tego, czy zostaną one dostarczone przez zagranicznego zamawiającego czy przez jego bank. Nie musi się zatem martwić ryzykiem braku zapłaty. To bardzo istotne w przypadku eksportu do państw o podwyższonym ryzyku, takich jak Rosja, Ukraina czy Białoruś.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane