Rok 2009 był dla niemal wszystkich przedsiębiorstw działających w Polsce bardzo trudny. Był to również rok, w którym dokonała się wyraźna selekcja spółek notowanych na GPW. Inwestorzy, po raz pierwszy w historii, mogli dostrzec wyraźne różnice między spółkami najlepszymi, dobrymi i słabymi, a także takimi, które nie wytrzymały presji rynku i spowolnienia gospodarczego. Mogli dokonać zarówno oceny zarządów spółek i realizowanych przez nich strategii, jak i szybkości reakcji na błyskawicznie zmieniające się warunki rynkowe w trakcie
ostatnich kilkunastu miesięcy.
Nagrody przyznane w tym roku przez "Puls Biznesu" w głównej kategorii są niejako odzwierciedleniem tej sytuacji i dostrzeżeniem najlepszych. Bardzo dobre wyniki w 2009 r., wykazujące znaczący progres, wykazała grupa Asseco Poland. Charakteryzuje je wysoka — jak na tę skalę działalności — dynamika przychodów i zysków. Z pewnością Asseco Poland korzysta z owoców swojej strategii oraz specyfiki działalności opartej na wielkich projektach, ale także z realizowanej bardzo konsekwentnie strategii ekspansji międzynarodowej.
Największa grupa działająca w branży IT w Polsce uzyskuje coraz większą część przychodów z realizacji kontraktów poza krajem, niezależnie od tego, czy jest to klasyczny eksport usług, czy kapitałowe zwierzchnictwo nad spółkami zależnymi. Jeszcze 10 lat temu było to nie do pomyślenia. Dziś okazuje się, że taka właśnie strategia wydaje się być skuteczna. Grupa Asseco w 2009 r. osiągnie około 40 proc. przychodów za granicą, głównie w rejonie Bałkanów (wraz z Rumunią) i na terenie Słowacji oraz Czech, a także — chociaż w mniejszym stopniu — na bardziej rozwiniętych rynkach zachodnich.
Cinema City International to także spółka konsekwentnie realizująca strategię otwierania multipleksów kinowych na wschodzących rynkach Europy i Izraela. Strategia oraz branża, w której działa spółka, dała w 2009 r. wspaniałe rezultaty finansowe, wykazujące znaczące wzrosty zarówno przychodów z działalności, jak i osiąganych zysków. Patrząc do przodu i analizując trendy na rynkach kinowych — coraz większa liczba osób chodzących do kina i zmieniająca się technologia (3D, która właśnie spektakularnie podbija kina) — wydaje się, że w przyszłości ta spółka ma szansę na jeszcze większy sukces.
Wawel działa na rynku spożywczym, w branży, której na ogół udało się utrzymać rozsądną dynamikę wzrostu ze względu na krajowy popyt wewnętrzny. Również ta spółka osiągnęła znakomitą, ponad 20-procentową dynamikę wzrostu przychodów i zysków netto. Podobnie jak w poprzednich spółkach jest to pochodna konsekwentnej realizacji strategii spółki przez zarząd na rynku wewnętrznym, rozwijającego się eksportu oraz wprowadzania ciekawych produktów na rynek. Reasumując — na GPW jest obecnie wiele spółek, które w ostatnich kilkunastu miesiącach potwierdziły i udowodniły, że zaufanie, które pokładają w nich zarówno właściciele, jak i inwestorzy indywidualni, jest jak najbardziej uzasadnione.
Sebastian Łyczba