Lawety świecą pustkami

Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Import używanych samochodów spadł do poziomu nie notowanego od blisko dwóch dekad. Mimo tego zwalnia wzrost cen.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • ile samochodów używanych wjechało do Polski w lipcu 2022 r.
  • jak w Europie i Polsce zmieniają się ceny aut z drugiej ręki
  • dlaczego słabnie popyt na używane samochody

Lawety świecą pustkami

opublikowano: 04-08-2022, 20:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Import używanych samochodów spadł do poziomu nie notowanego od blisko dwóch dekad. Mimo tego zwalnia wzrost cen.

W lipcu 2022 r. zarejestrowano w Polsce niespełna 62,8 tys. sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych (o dmc do 3,5 t). Wynik ten jest o jedną czwartą (23,9 proc.) gorszy od zanotowanego rok wcześniej.

- To najbardziej drastyczny spadek w tym roku, a jednocześnie najniższy wynik lipcowy od momentu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej w 2004 r. - mówi Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów (57,3 tys.) stanowiły samochody osobowe, których rejestracje wykazały największy spadek w tym roku na poziomie 24,7 proc. Nieco mniejszy spadek (12,8 proc.) zanotowały samochody dostawcze, których w lipcu zarejestrowano niewiele ponad 5,1 tys.

Łącznie od początku tego roku do Polski sprowadzono 466 tys. samochodów, czyli o 16,3 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2021 r.

Mocno (o ponad 25 proc.) stopniał import z Niemiec, a to z tego kraju pochodzi większość używanych aut sprowadzanych do Polski (52 proc.). Dobrą wiadomością jest to, że zmniejsza się dynamika wzrostu cen, a na niektórych rynkach mamy do czynienia z ich spadkiem. Z danych zebranych przez Carvago, dilera aut używanych, wynika że w II kw. tego roku ceny używanych aut w wieku do 5 lat spadły w Niemczech o 9,5 proc. w porównaniu do I kw. Obniżki zostały zaobserwowane również na Słowacji (7,9 proc.), we Włoszech (6,6 proc.) i w Czechach (1,2 proc.).

To odwrócenie tendencji obserwowanej na europejskim rynku wtórnym od ponad roku. Niestety w Polsce ceny nadal rosną, choć osłabła dynamika podwyżek. Mediana ceny oferowanego do sprzedaży w II kw. 2022 r. auta w wieku do 5 lat wnosiła w Polsce 92,2 tys. zł, a to o 3 proc. więcej niż w I kw. Jeszcze w I kw ceny rosły w dwucyfrowym tempie (+13,7 proc.)

Z jeszcze mniejszym wzrostem mamy do czynienia w przypadku aut w wieku do 10 lat. Mediana ceny takiego auta wynosiła w II kw. 64,9 tys. zł, czyli o 1,6 proc. więcej niż w I kw.

Mały ruch
Mały ruch
Lipiec nie był dobrym okresem dla firm trudniących się sprowadzaniem używanych aut z zagranicy. Przywieziono tylko 62,8 tys.samochodów. Pod tym względem nie było gorszego lipca od 2004 r.
Krzysztof Wojcik / Forum

– Spadek dynamiki wzrostu cen aut używanych może przerodzić się w dużą tendencję. Mimo braku poprawy po stronie podażowej spadają ceny. A to oznacza osłabienie popytu. Obawiam się, że nie jest to chwilowe zjawisko. Wysokie ceny, Inflacja, rosnące koszty kredytów i ogólne poczucie niepewności skutecznie zniechęcają do zakupów. Wszystko wskazuje na to, że popyt będzie słabł w kolejnych miesiącach - uważa Wojciech Drzewiecki.

Wzrost cen aut i kosztów finansowania ich zakupu odbija się również na wieku najczęściej kupowanych aut.

Średni wiek importowanych samochodów rośnie. Po siedmiu miesiącach tego roku wynosi blisko 12,8 r. Średnią podwyższają samochody osobowe (12,9 lat), szczególnie te wyposażone w silniki benzynowe (13,7 lat). Z miesięcznego raportu AAA Auto opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dilerów samochodów używanych, wynika, że mediana ceny oferowanego do sprzedaży w lipcu auta wynosiła 25,9 tys. zł, wieku 12,6 lat a przebiegu 182 tys. km.

Również z tego zestawienia wynika, że dynamika wzrostu cen delikatnie słabnie.

– O ile w czerwcu mediana cen w Polsce wzrosła o 1,6 tys. zł w stosunku do maja, to wzrost od czerwca do lipca zwolnił do 1,4 tys. zł - mówi Karolina Topolova, dyrektor generalna i prezes zarządu Aures Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.

Wraz ze spadkiem importu kurczy się podaż aut używanych. W lipcu 2022 r. w Polsce oferowano niespełna 209,3 tys. aut z drugiej ręki, to o ponad 8,5 tys. aut mniej niż w czerwcu i 11,5 tys.mniej niż rok temu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.