Leasing musi poczekać na wzrost

Agnieszka MorawieckaAgnieszka Morawiecka
opublikowano: 2022-07-27 20:00

Pierwsze półrocze przyniosło dalszy spadek obrotów firm leasingowych. Na razie lepiej nie będzie.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • O ile spadły obroty firm faktoringowych w pierwszym półroczu
  • Jakie przedmioty leasingu cieszyły się największym zainteresowaniem firm
  • Jakie są prognozy ZPL dotyczące wyniku branży w całym roku
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W pierwszym półroczu 2022 r. firmy leasingowe udzieliły łącznego finansowania na poziomie 42 mld zł, o 2,8 proc. mniej niż rok wcześniej. Problemy z podażą nowych aut utrzymują się, a tymczasem pojazdy lekkie stanowią główny przedmiot leasingu (prawie 43 proc.) w całej strukturze finansowania firm zrzeszonych w Związku Polskiego Leasingu (ZPL).

- Na wyniki branży leasingowej w pierwszej połowie roku oddziaływały problemy podażowe w zakresie nowych pojazdów osobowych oraz problemy popytowe. Przedsiębiorcy obserwują rosnące ceny aktywów i przybierają postawę wyczekującą. Dlatego jako branża przyjmujemy ostrożny scenariusz rozwoju na kolejne miesiące roku – tłumaczy Paweł Pach, przewodniczący Rady Związku Polskiego Leasingu.

W samym II kwartale obroty firm zrzeszonych w ZPL spadły o 3,3 proc. do 22,08 mld zł.

- Sądzimy, że w kolejnych kwartałach dynamika będzie również ujemna - powiedział Paweł Pach.

Naczynia połączone
Naczynia połączone
Wyniki sektora leasingowego będą zależne od dostępności aktywów, które leasingodawcy finansują - mówi Paweł Pach, przewodniczący Rady Związku Polskiego Leasingu.
Marek Wiśniewski

ZPL prognozuje, że wartość obrotów branży leasingowej będzie niższa o 4,5 proc. r/r i wyniesie 84,08 mld zł na koniec 2022 r.

W drugiej połowie tego roku branża nadal będzie zmagać się z niską dostępnością samochodów, jednak liczy, że problemy te będą stopniowo ograniczane. To nie zmienia jednak faktu, że niepewna sytuacja ekonomiczna hamuje apetyty wielu firm na nowe inwestycje. Ceny aut rosną, stopy procentowe i inflacja również. A w obecnych warunkach dilerzy nie mogą zagwarantować ani terminu dostawy pojazdu, ani jego ceny.

W tych warunkach branża leasingowa sfinansowała w pierwszym półroczu pojazdy lekkie (tj. pojazdy osobowe i dostawcze do 3,5 t.) o łącznej wartości 17,7 mld zł, o 11,4 proc. mniej niż przed rokiem. W całym roku spadek ma sięgnąć 10 proc.

Wzrost obrotów w pierwszym półroczu dotyczył natomiast segmentu maszyn i urządzeń. Największym zainteresowaniem firm cieszył się sprzęt medyczny ( wzrost o 24,5 proc. r/r) oraz maszyn do produkcji tworzyw sztucznych i obróbki metali (7,7 proc. r/r). Wartość sfinansowanych aktywów wzrosła o ponad 10 proc. do 12,2 mld zł.

W segmencie finansowania pojazdów ciężarowych w pierwszej połowie 2022 r. wyniki są jeszcze stabilne, ale perspektywy są gorsze. Klienci co prawda odbierają pojazdy zamówione w ubiegłym roku, jednak w przypadku tych używanych widać już efekt zawieszania decyzji i wyczekiwania na dalszy rozwój sytuacji. Najwyższe wzrosty branża leasingowa osiągnęła w finansowaniu pojazdów ciężarowych pow. 3,5t. (13,1 proc. wzrostu r/r) oraz autobusów (137,6 proc. r/r). Łącznie wartość nowych kontraktów wyniosła 9,6 mld zł i była wyższa o 2,4 proc. r/r. Prognozy ZPL zakładają jednak spadek o ponad 8 proc. w całym roku.

Całkowita wartość aktywnego portfela branży leasingowej wyniosła 172,7 mld zł na koniec czerwca, o 7,1 proc. więcej r/r.