Leasing się ożywił

Wartość sfinansowanych przez leasingodawców aktywów w I półroczu wzrosła. Prognozy na resztę roku są optymistyczne.

Wartość aktywów finansowanych przez firmy leasingowe w I połowie br. sięgnęła prawie 16 mld zł, co oznacza wzrost o 5,5 proc. w ciągu roku — wynika z najnowszych danych Związku Polskiego Leasingu (ZPL).

Jeszcze w drugim półroczu 2012 r. branża notowała spadek wartości udzielonego finansowania o 3,5 proc. Obecne ożywienie zawdzięcza wzrostowi zakupów pojazdów lekkich oraz ciężarowych, a także bardzo wyraźnemu odbiciu w leasingu nieruchomości. W segmencie ruchomości sfinansowano aktywa za kwotę 15,07 mld zł, czyli o 2,4 proc. więcej niż rok temu, a na rynku nieruchomości za 888,9 mln zł, o 115,2 proc. więcej.

Największy udział w wypracowanym wzroście rynku ruchomości miał segment leasingu pojazdów, gdzie wzrost sięgnął 7,3 proc. Pojazdy stanowiły 60 proc. sfinansowanych ruchomości. Niewielki spadek branża odnotowała w segmencie maszyn (o 2,2 proc.). Mniejszy popyt na usługi leasingu odnotowano również w branży IT.

W pierwszej połowie roku chętniej korzystano też z pożyczki. Aktywa sfinansowane za jej pomocą stanowiły 13,3 proc. tzw. produkcji firm leasingowych, podczas gdy w I połowie 2012 r. było to 11,7 proc. Udział pożyczki rósł istotnie w sektorze pojazdów, nieruchomości oraz IT. Łączna wartość aktywnego portfela firm leasingowych na koniec I półrocza (62,3 mld zł) jest porównywalna z wartością salda kredytów inwestycyjnych udzielonych firmom przez banki (79,5 mld zł, wg stanu na 31 maja br.). W związku z tym leasing to wciąż główne, obok kredytu, zewnętrzne źródło finansowania inwestycji.

Potwierdza to badanie instytutu Keralla Research Skaner MSP na III kwartał br., z którego wynika, że najchętniej przedsiębiorcy sięgają po kapitał własny w celu sfinansowania inwestycji (87,7 proc.), a na drugim miejscu jest leasing (26,8 proc. badanych). Dla porównania, kredytem chce finansować inwestycje 19,2 proc. firm. Z badania wynika również, że ponad połowa przedstawicieli mikro-, małych i średnich firm jest zdecydowana na zakupy w III kwartale br. (57,2 proc.). Badani zamierzają inwestować m.in. w marketing i reklamę, remonty w lokale i ich zakup, doposażenie biur oraz sprzęt IT.

— Oczekujemy, że koniec roku przyniesie równie zadowalające wyniki leasingu, które będą pochodną inwestycji podejmowanych przez polskich przedsiębiorców — mówi Radosław Woźniak, wiceprezes EFL.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Leasing się ożywił