Czytasz dzięki

Leasing wpadł w turbulencje

opublikowano: 04-02-2020, 22:00

Co roku branża rosła w imponującym tempie. Teraz musi zmierzyć się z 6-procentowym spadkiem. Skąd ta zmiana?

Od sześciu lat Związek Polskiego Leasingu (ZPL) chwalił się stałym i niemałym wzrostem udzielanego firmom finansowania — dwanaście miesięcy temu było to prawie 22 proc. więcej, jeśli chodzi o wartość zawartych umów. Jednak 2019 r. okazał się niemiłym zaskoczeniem. Leasingodawcy sfinansowali bowiem inwestycje opiewające w sumie na 77,8 mld zł, co w porównaniu z 2018 r. oznacza spadek o 5,8 proc.

MŚP wybierają leasing

Branża leasingowa jest powszechnie uważana za papierek lakmusowy sytuacji w gospodarce.

— Ponad trzy czwarte naszych klientów to mikro-, małe i średnie firmy, czyli spółki szczególnie wrażliwe na to, co dzieje się w ich otoczeniu i szybko reagujące na zmiany. Jeśli czują się pewnie, inwestują, a jeśli sytuacja jest niepewna, wstrzymują się z zakupami. W minionym roku na obniżenie popytu inwestycyjnego wpływ miała sytuacja makroekonomiczna i w handlu międzynarodowym oraz rola polskich firm w transporcie europejskim — mówi Andrzej Krzemiński, przewodniczący Komitetu Wykonawczego ZPL.

Jednak to niejedyne czynniki, które skutkowały słabszymi wynikami w branży. Spadek zainteresowania leasingiem aut osobowych, segmentu, który stanowi ponad 45 proc. rynku, to w dużej mierze efekt zmiany przepisów podatkowych dotyczących rozliczania kosztów tej formy finansowania. Zmiana ta spowodowała, że pod koniec 2018 r. klienci masowo ruszyli do salonów, żeby zdążyć rozliczyć się według starych, bardziej korzystnych zasad. ZPL szacuje, że w 2020 r. leasing znowu będzie rósł, m.in. dzięki wysokiemu popytowi krajowemu i rosnącym wydatkom konsumpcyjnym, a także popularności, jaką cieszy się ta forma finansowania wśród MŚP.

— Badania Komisji Europejskiej pokazują, że leasing pozostaje najbardziej istotnym źródłem finansowania dla 63 proc. małych i średnich firm działających w Polsce. Do tego w ciągu ostatnich sześciu lat odsetek deklarujących to firm zwiększył się o 9 pkt proc. Dla porównania, w ocenie takich spółek, istotność kredytu bankowego w tym samym czasie zmalała o 14 pkt proc. — tłumaczy Andrzej Krzemiński.

Generalnie całkowita wartość aktywnego portfela branży leasingowej na koniec 2019 r. sięgnęła 160,4 mld zł (wzrost rzędu 9,4 proc.), podczas gdy wartość kredytów inwestycyjnych udzielanych firmom przez banki to 159 mld zł.

cc937a7e-4287-11ea-b77f-2e728ce88125
Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Będzie lepiej

Największy spadek zainteresowania leasingodawcy odnotowali w zakresie pojazdów lekkich. W 2019 r. w tym segmencie branża sfinansowała auta o łącznej wartości 35,3 mld zł, czyli o 11,7 proc. mniej niż przed rokiem. To efekt wspomnianej wcześniej wysokiej bazy z końcówki 2018 r., będącej efektem zmian fiskalnych w rozliczaniu umów leasingu na samochody osobowe.

Natomiast pojazdy dostawcze do 3,5 tony poprawiły swój wynik o 5,1 proc. Słabo było w kategorii pojazdów ciężarowych, które pozostają pod presją zmian prawnych wdrażanych przez Unię Europejską (przepisy o Pakiecie Mobilności i o pracownikach delegowanych).

— Niekorzystne dla polskich firm transportowych przepisy przełożyły się na istotne obniżenie nastrojów takich spółek i ograniczenie inwestycji. Widać, że branża, zamiast się rozwijać, raczej skupia się na walce o przetrwanie — mówi Andrzej Krzemiński.

W 2019 r. leasing ciągników siodłowych, pojazdów ciężarowych powyżej 3,5 tony, naczep/przyczep, autobusów, samolotów, statków i środków transportu kolejowego wyniósł 18,6 mld zł (spadek o 4,6 proc.). Na plusie jest natomiast finansowanie maszyn i IT. Sięgnęło ono 22,6 mld zł, czyli 4 proc. więcej w porównaniu z 2018 r. Eksperci ZPL szacują, że w bieżącym roku branża odnotuje niewielki wzrost na poziomie 6,3 proc. W efekcie wartość finansowania udzielonego przez firmy leasingowe może przekroczyć 82,7 mld zł. Jest szansa na poprawę w segmencie aut osobowych. Ich zakup będzie wspierał wzrost gospodarczy.

Stabilna sytuacja w gospodarce przyczyni się też do wzrostu zainteresowania maszynami, których finansowanie będzie rosło — również w efekcie problemów demograficznych, które przełożą się na nasilenie procesów automatyzacji. Trudniej będzie w przypadku pojazdów ciężarowych, bo transport pozostanie pod presją wspomnianych przepisów wdrażanych przez UE i wciąż niskiego wzrostu gospodarczego w strefie euro.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane