Lektury

Andrzej Siłuszek
27-01-1999, 00:00

Na podbój niemieckiego rynku?

Podczas otwarcia imprezy promocyjnej Berlina w Warszawie bardzo zachęcano polskich przedsiębiorców do inwestowania w Niemczech. Ogromne zainteresowanie, z jakim spotkała się wśród polskich firm konferencja poświęcona możliwościom inwestycyjnym w Berlinie, wydaje się obalać stereotypy, jakoby Polacy mogli zarabiać w Niemczech tylko przy budowie domów czy zbiorze szparagów. Także wielkie koncerny niemieckie kierują się przy wyborze lokalizacji swych inwestycji w Polsce bliskością renomowanych ośrodków akademickich i naukowych, z którymi nawiązują ścisłą współpracę.

Polskie firmy nie mają jednak wystarczającego rozeznania na rynku niemieckim. Brak informacji, nieznajomość przepisów podatkowych i prawnych prowadzi często do defensywnej postawy. Nie bez znaczenia są też wysokie koszty prowadzenia działalności gospodarczej na wschód od Odry.

„Wiadomości Gospodarcze“, I/1999

Europotęga

Jednym z powodów wprowadzenia Euro — nowego pieniądza zjednoczonej Europy — jest potrzeba wzmocnienia europejskich przedsiębiorstw, tak, aby mogły one skutecznie konkurować z gigantami amerykańskimi. Przewrotną tezę stawia w tygodniku „Forbes” Lee Thomas, dyrektor zarządzający i menedżer portfela transakcji międzynarodowych w funduszu powierniczym Pacific Investment Management Company.

Amerykańskie banki inwestycyjne już dominują na londyńskim, rynku finansowym Europy. Co więcej, cały czas agresywnie wchodzą do pozostałych krajów strefy euro, która stanowi dla nich nie zdobyty rynek .

Szansa dla banków inwestycyjnych i instytucji finansowych tkwi w potencjale rynków kapitałowych, o które rozegra się decydująca walka. Thomas przewiduje, że zmienią się przede wszystkim formy finansowania przedsiębiorstw europejskich. Obecnie w Unii 2/3 inwestycji finansowanych jest kredytami bankowymi, a w USA tylko niespełna 1/3. Amerykańskie proporcje oznaczają, że firmy będą zastępować dług bankowy finansowaniem rynkowym, zwłaszcza obligacjami.

„Home & Market“, grudzień 1998

SPROSTOWANIEDB wyjaśnia

14 stycznia 1999 r. poinformowałem, że Krzysztof Kalicki został członkiem zarządu Deutsche Bank Polska. Do notatki wkradł się błąd.

W skład zarządu Deutsche Bank Polska wchodzą następujące osoby: Rainer Muller, prezes zarządu, Norbert Czypionka, członek zarządu, Krzysztof Kalicki, członek zarządu, Michael Rummel-Grock, członek zarządu. Jednocześnie Norbert Czypionka nigdy nie pełnił funkcji prezesa zarządu DB Polska.

Za błąd przepraszam.

Paweł Zielewski

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Andrzej Siłuszek

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu