Krótsze kolejki w sądach
Przeciętny czas trwania sprawy cywilnej w warszawskich sądach rejonowych, jak wynika z danych Instytutu Wymiaru Sprawiedliwości, wynosi około roku, w okręgowych ponad 16 miesięcy. Nieco lepiej jest w niektórych sądach rejonowych w mniejszych miastach. Jest jednak szansa, że wkrótce kolejki w sądach się zmniejszą.
Uproszczone procedury obowiązywać mają w sprawach rozpatrywanych głównie przez sądy rejonowe. Będą nimi objęte roszczenia wynikające z umów, jeśli wartość przedmiotu sporu nie przekroczy 5 tysięcy złotych. Zaliczono do nich m.in. sprawy konsumenckie (roszczenia wynikające z rękojmi lub gwarancji), jeżeli nie przekroczą tej sumy. Postępowanie uproszczone będzie stosowane bez względu na wartość sporu w sprawach o zapłatę czynszu, najmu mieszkania lub korzystania z mieszkania spółdzielczego.
Będziemy więc mieli zagwarantowane, że na przykład szybciej odzyskamy pieniądze od kogoś, kto podpisał umowę o najem lokalu i nie wywiązał się z niej. Obecnie w takiej sprawie dochodzenie roszczeń trwa kilkanaście miesięcy.
Ministerstwo Sprawiedliwości proponuje, żeby w tego typu postępowaniach zrezygnować z pozwów, a zamiast nich wypełniać odpowiednie formularze. Wpisywanie informacji w przygotowane rubryki miałoby ustrzec przed błędami osoby, które chcą dochodzić swoich praw w sądzie.
„Gazeta Bankowa“
Usługi integracyjne
Od dwóch lat zmienia się struktura popytu na produkty i usługi informatyczne. Instytucje finansowe, urzędy administracji, duże przedsiębiorstwa o wielu oddziałach w kraju i za granicą zdecydowanie dążą do realizacji rozwiązań kompleksowych. Niestety, na rynku jest ciągle niewiele firm, które mogą sprostać tym oczekiwaniom. W wielu przypadkach szeroko rozumiane potrzeby informatyczne przedsiębiorstw nie są zaspokajane z braku odpowiedniej oferty.
Szczególna sytuacja panuje w sektorze usług sieci komputerowych i wykorzystania Internetu do celów biznesu. Z jednej strony w środowisku menedżerów rośnie przekonanie, że dla sprawnego zarządzania firmą i jej rozwoju wykorzystanie technik teleinformatycznych jest niezbędne. Z drugiej zaś wiele jest obaw przed wykorzystaniem zastosowań Internetu do działalności gospodarczej, co wiąże się najczęściej z brakiem dostatecznej wiedzy na temat warunków działania tego medium. Środowisko usługodawców samo nierzadko przyczynia się do podtrzymania tych wątpliwości. Większość dostawców usług internetowych nie jest przygotowana do kompleksowej obsługi firm, polegającej na dostosowaniu oferty do specyfiki działalności danego klienta, a co najważniejsze — do jego wymagań w zakresie bezpieczeństwa sieci.
„Teleinfo“