Lektury

Marek Matusiak
opublikowano: 1999-04-06 00:00

Schyłek bazarów

Polski fenomen lat 90. — handel bazarowy — po okresie rozkwitu wchodzi w fazę schyłkową. Dwa ostatnie lata wyraźnie wskazują, że bazary, zarówno te zlokalizowane wzdłuż granic, jak i ten w Warszawie i pod Łodzią, znajdują się w stanie głębokiego kryzysu. Spadają obroty, zmniejsza się liczba klientów, przede wszystkim zagranicznych, maleje zatrudnienie w środowisku kupieckim oraz w sferach związanych z tą działalnością. Kurczy się liczba przedsiębiorstw produkujących głównie dla bazarów, coraz mniej ludzi znajduje pracę przy obsłudze targowiskowej — w transporcie, ochronie, gastronomii.

W 1998 roku łączny spadek obrotów na 16 największych targowiskach badanych przez Instutut Badań nad Gospodarką Rynkową wyniósł, w stosunku do 1997 roku, 40 procent. Oznacza to, że przychody kupców były o 2904 mln zł niższe. Najdotkliwiej odczuły to bazary w Przemyślu i Białymstoku, gdzie obniżka przychodów szacowana jest na 55 proc. tego, co uzyskano w 1997 roku. W Polsce centralnej spadek obrotów wyniósł 42 proc., natomiast na granicy zachodniej — 24 proc. Dotkliwe straty poniosła największa w Europie Środkowej hurtownia, czyli warszawski Stadion X-lecia, który w latach prosperity osiąganymi przychodami wyprzedzał takich potentatów, jak Volkswagen, Ciech i Totalizator Sportowy.

„Supermarket News“

Rynek ubezpieczeniowy

Od nowego roku zagraniczne firmy ubezpieczeniowe mogą otwierać swe oddziały w Polsce. Są one szczególnie widoczne na rynku ubezpieczeń na życie — zajęły trzecią część tego segmentu. Przewiduje się, że wraz z wydawanymi zezwoleniami wzrośnie udział zagranicznych towarzystw w segmencie ubezpieczeń majątkowych. Obecnie Polacy wykupili w firmach zagranicznych mniej niż piątą część wszystkich wydatków na polisy majątkowe.

Jak oceniają eksperci, faktyczna konkurencja rozpocznie się za rok, gdy firmy przebrną już przez wszystkie formalności, stworzą sieć oddziałów i zainwestują w kampanie reklamowe. Będą mogły przeznaczyć na takie działania więcej środków, ponieważ nie muszą już wiązać się kapitałowo z polskimi podmiotami. Przewiduje się, że zagranicznymi liderami na polskim rynku będą: amerykański General Electric, włoski Generalli oraz brytyjski Norwich Union. Ten ostatni prowadzi widoczną kampanię reklamową już od ostatnich miesięcy ubiegłego roku.

Ciekawy jest obecny podział rynku pod względem obecności zagranicznych inwestorów. W segmencie ubezpieczeń majątkowych inwestorzy zagraniczni weszli w 17 spółek (spośród 27). W segmencie ubezpieczeń na życie inwestorów tych jest 16 spośród 22 firm.

„Sales Power“

3/1999