Lektury

Marek Matusiak
05-10-1999, 00:00

LEKTURY

Na straty

Zakładany na ten rok deficyt budżetu ma wynieść 12,8 mld zł, a deficyt obrotów bieżących już przekroczył 24 mld zł — to wystarczyło, by uznano, że zagrożone są finanse państwa. Zadłużenie przedsiębiorstw państwowych i jednoosobowych spółek Skarbu Państwa osiągnęło 2,2 mld zł tylko z tytułu nie zapłaconych podatków. Czterokrotnie większe (około 9 mld zł) jest ich zadłużenie wobec ZUS, kas chorych i funduszy pozabudżetowych, np. PFRON czy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. To więcej niż roczne wydatki budżetu państwa na obronę narodową (8,3 mld zł) oraz edukację (7 mld zł).

Równie wielka jest skala marnotrawstwa publicznych pieniędzy: właściwie każda kontrola NIK ujawnia niefrasobliwe wydawanie dziesiątków milionów złotych, setki nietrafnych inwestycji, finansowanie projektów niewartych nawet rozpatrywania, kupowanie urządzeń, których nigdy nie uruchomiono lub są wykorzystywane w 20-30 proc. itp. W ciągu ostatnich kilku lat w Polsce zmarnowano środki, które wystarczyłyby na sfinansowanie czterech wielkich reform rządu Jerzego Buzka.

„Wprost“

Informacja w kolorze

Są wszechobecne. Wszystkie obrazy, rzeczy, przedmioty, które otaczają człowieka mają swoją barwę. Tak abstrakcyjne, że dostrzegane wcześniej niż kształt, pełnią istotną rolę w komunikacji międzyludzkiej. Kolory oddziałują na psychikę, uspokajają bądź działają pobudzająco. Niektóre wpływają kojąco, inne orzeźwiają. Dla twórców reklam barwy to potężne narzędzie. Narzędzie pozwalające im manipulować ludzkimi nastrojami i emocjami.

Symboliczne znaczenie barw wiąże się ze zjawiskiem asocjacji, kojarzenia kolorów z innymi zjawiskami. Gdy patrzymy na barwę żółtą, wyobraźnia podsuwa obraz słońca, wakacji i upałów, niebieski przywodzi na myśl niebo. Kolor zielony nieodmiennie kojarzy się z lasami, drzewami, natomiast pomarańczowoczerwony z ogniem. Barwy nie mają w sobie żadnego ładunku uczuciowego, dopiero skojarzone z konkretnymi zjawiskami nabierają znaczenia emocjonalnego.

Barwy mają wpływ na psychikę człowieka. Zielony działa stymulująco, fiolet zaś uspokaja i łagodzi. Złe samopoczucie poprawi pełna energii barwa żółta, natomiast pomarańczowa podziała orzeźwiająco.

Dla twórców reklam te właściwości barw są szczególnie istotne. Znając ich oddziaływanie, i łącząc je w odpowiednie układy kolorystyczne mogą wpływać na emocje odbiorców przekazu. Jasne, wesołe, błyszczące kolory pobudzą obserwatora, wprowadzą go w pogodny nastrój, podczas gdy ciemne, matowe działać będą hamująco. Barwy mogą stanowić bardzo ważny impuls przy dokonywaniu zakupu.

„Brief“ IX/1999

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marek Matusiak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu