Lektury

Marek Matusiak
18-02-2000, 00:00

LEKTURY

Przestępstwo menedżerskie

Przestępstwo menedżerskie określone w art. 296 kk stało się podstawową formą zapobiegania naruszeniom interesów gospodarczych i społecznych, spowodowanych działaniem lub zaniechaniem osób kierujących przedsiębiorstwami lub zorganizowanymi kompleksami majątkowymi. Nieudolne lub oszukańcze działania menedżerów są kluczem dla zrozumienia frustracji wierzycieli, wzrastającego bezrobocia, a tym samym tragedii wielu rodzin. Szkody, jakie wynikają z nieudolnego zarządzania, szczególnie obciążają Skarb Państwa, a pośrednio wszystkich obywateli płacących podatki, które stają się źródłem zasilania funduszy amortyzujących grupowe zwolnienia.

W ponad 90 proc. spraw odpowiedzialność lub niepowodzenie firmy spoczywa właśnie na osobach nią zarządzających. Złudne jest więc twierdzenie nieudolnych menedżerów, którzy uważają, że ponieważ zarządzają własnym przedsiębiorstwem, to mają prawo czynić, co im się podoba. Funkcja społeczna podmiotów gospodarczych jest nie do przecenienia. Można w tym sensie powiedzieć, że kierowanie jest istotą działalności gospodarczej, od której zależy to, jak dobrze dana organizacja służy powiązanym z nią ludziom. Środowisko gospodarcze w bezpośrednim swym oddziaływaniu składa się z interesariuszy — grup lub osób, na które jakość zarządzania określonego podmiotu gospodarczego wywiera kreatywny wpływ.

„Gazeta Sądowa“

Tłusto i słodko

Jogurty bez tłuszczu, niskokaloryczne twarogi, napoje i czekolady bezcukrowe kupowane są przede wszystkim przez kobiety między 30. a 40. rokiem życia i odchudzające się nastolatki. Na świecie po tego typu produkty sięgają nie tylko ludzie młodzi dbający o kondycję fizyczną, ale także starsi, którzy chcą dożyć w zdrowiu późnych lat. Badania przeprowadzone przez SMG/KRC dowodzą, że zainteresowanie produktami niskokalorycznymi wciąż jest w Polsce niewielkie. Nie nabywa ich 7 proc. Polaków, a większość kupujących spożywa je nieregularnie. Wprawdzie do ich konsumpcji „od czasu do czasu” przyznaje się aż 65 proc. rodaków (w Stanach Zjednoczonych — 98 proc.), ale są to przeważnie osoby młode, głównie kobiety (czytelniczki prasy kobiecej promującej zdrowy styl odżywiania się), które bardziej dbają o smukłą sylwetkę niż o zdrowie. Mężczyźni prawie nie przejawiają zainteresowania taką żywnością.

Zaledwie 7 proc. rynku majonezów w Polsce należy do produktów niskokalorycznych. W innych krajach te proporcje są odwrotne. Mimo że przeprowadzono intensywną kampanię reklamową, niewiele osób nabywa coca-colę light, oferowaną u nas od 1993 r. To kilkakrotnie mniej niż w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej.

„Wprost“

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marek Matusiak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu