Lektury

Marek Matusiak
opublikowano: 2000-05-05 00:00

LEKTURY

Szkoła życia

Co trzeci Polak poświęca część weekendu na dokształcanie się. Douczają się najbardziej wykształceni: aż 65 proc. absolwentów uniwersytetów.

Uczenie się nie jest już tylko sprawą menedżerów. Dzisiaj to nowa forma pracy — to stwierdzenie amerykańskiej pisarki Shosany Zuboff powoli staje się zawodową filozofią wielu z nas. Zdobywanie i pogłębianie wykształcenia stawiamy już na trzecim miejscu (przed ciekawą pracą i dobrymi warunkami materialnymi) w hierarchii spraw koniecznych do życiowego powodzenia — wynika z tegorocznego raportu OBOP.

Popyt na dokształcanie się spowodował rewolucję na naszym rynku edukacyjnym. Według ostatnich danych GUS, działa na nim ponad 2 tys. placówek szkoleniowych. Oblężenie przeżywają szkoły zapewniające dorosłym uczniom tytuł specjalisty, licencjata czy przynajmniej certyfikat ukończenia nauki. Na studiach podyplomowych dokształca się prawie 90 tys. słuchaczy, na wieczorowych — ponad 62 tys. (w obu wypadkach o ponad 30 tys. więcej niż trzy lata wcześniej). Do tegorocznej edycji podyplomowych studiów MBA (Master of Business Administration) zgłosiło się do Szkoły Głównej Handlowej przeszło dwa razy więcej osób niż pięć lat temu. Tylko w ciągu jednego roku szkolnego (1997/1998) w ramach różnego rodzaju kursów przeszkolonych lub dokształconych zostało ok. 70 tys. osób.

„Wprost”

Pasy startowe dla gospodarki

W państwach Unii Europejskiej transport lotniczy, w szczególności krajowy i regionalny, stanowi jedną z kluczowych gałęzi transportu. Dynamiczny jej rozwój na przełomie ostatniego dziesięciolecia związany jest przede wszystkim z korzystnymi uwarunkowaniami prawnymi w państwach UE, jak również z samym sposobem podróżowania, na który składają się wygoda, bezpieczeństwo oraz szybkość przemieszczania się.

Rozwój transportu lotniczego stanowił podstawę inwestycji w budowę i eksploatację różnej kategorii lotnisk, jak również wszelkiej infrastruktury niezbędnej do ich eksploatacji. Zainteresowanie inwestowaniem w budowę i eksploatację lotnisk miało swoje źródło również w szybko rozwijających się sportach lotniczych.

Obowiązujące w Polsce prawo lotnicze z 1962 roku oraz wydane na jego podstawie akty wykonawcze nie dają aktualnie osobom fizycznym możliwości inwestowania w budowę i eksploatację lotnisk. Ale opracowany przez rząd projekt nowego prawa lotniczego, który obecnie znajduje się w trakcie prac legislacyjnych w parlamencie, stwarza możliwość inwestowania w budowę lotnisk, jak również — choć w mniejszym zakresie — w ich zarządzanie. Nowe prawo lotnicze ma obowiązywać z początkiem stycznia 2001 roku.

„Wiadomości Gospodarcze”