LEKTURY
Atak VATmana
Wyłudzanie podatku VAT stało się najgroźniejszym przestępstwem gospodarczym III RP. Dokonywanie przestępstw związanych z wyłudzaniem VAT było bardziej opłacalne niż handel narkotykami i wymuszanie haraczy. Kilka grup przestępczych wyłudziło w ostatnim czasie co najmniej miliard złotych tytułem zwrotu podatku od towarów i usług. Po 1993 r., kiedy wprowadzono w Polsce VAT, skarb państwa stracił w ten sposób kilka miliardów złotych. Wyłudzeniami podatku zajmowało się kilkaset spółek, a ich siecią zarządzali często znani biznesmeni.
Mechanizm wyłudzania podatku VAT nie był skomplikowany. Wystawiano fałszywą fakturę sprzedaży jakiegoś towaru. Towar fikcyjnie przechodził przez kolejne podstawione firmy, aż osiągał zawrotną cenę. Wówczas zapadała decyzja o eksporcie, a po wysłaniu transportu za granicę firma prosiła o zwrot VAT. Czasem towar istniał jedynie na papierze, innym razem przewożono przez granicę pocięte szmaty, które w deklaracjach celnych figurowały jako drogi jedwab. Za wystawianie dokumentów SAD celnicy otrzymywali od 200 do 2000 zł łapówki.
„Wprost”
Procesowe zarządzanie
W czasach rosnącej konkurencji, gdy średni czas życia nowego produktu czy usługi liczy się w miesiącach, a klienci składają coraz bardziej zindywidualizowane oferty, jedyną rzeczą pewną jest to, że kolejne zmiany nadejdą jeszcze szybciej niż poprzednie.
W takich trudnych dla każdego producenta, handlowca i dostawcy usług warunkach gospodarczych, klasyczne metody zarządzania firmą, oparte na zhierarchizowanych pionach funkcjonalnych, ustępują miejsca podejściu bazującemu na procesach gospodarczych, które poprzez swoją elastyczność pozwalają na szybsze reagowanie na zmiany otoczenia.
Idea zarządzania sterowanego działaniami pojawiła się stosunkowo dawno, ale przez wiele lat pozostawała jedynie w sferze teorii. Zarówno z powodów technologicznych, jak i mentalnych tradycyjne systemy zarządzania opierały się na podziale firmy na działy, z których każdy odpowiadał za jakąś część działalności, a oceniany był na podstawie realizacji zadanych mu budżetów i wskaźników (np. rentowności).
Dopiero pojawienie się całościowych rozwiązań zintegrowanych wspierających obsługę procesów gospodarczych zachodzących w firmie, pozwoliło na wyodrębnienie i nadzorowanie kluczowych dla firmy operacji.
„Nowy Przemysł”