LEKTURY
Batalia sprzedaży
Na rynku mniej będzie osób skłonnych do inwestowania w reklamę, a więcej analizujących wskaźniki. Jakie są przewidywania? Po prostu — w tym sezonie w USA wygrają najlepsi marketerzy bezpośredni. Dużo mniej firm internetowych włoży pieniądze inwestorów w kampanie prasowe, telewizyjne czy radiowe. Na rynku mniej będzie skłonnych do wydawania na reklamę, a więcej — do liczenia się z nużącymi wskaźnikami skuteczności. Bystrzy gracze starają się łączyć swoje internetowe działania reklamowe z tymi w klasycznych mediach, żeby optymalnie wykorzystać każdego wydanego dolara. Otwarciom licznych sklepów internetowych towarzyszyć będą tradycyjne formy promocji. Będzie o co walczyć, bowiem ruch w Internecie wzrósł trzykrotnie od zeszłego roku.
Kto następny w Internecie? Wszyscy bez wyjątku. Nawet te najbardziej znane i luksusowe brandy zaleją web przed świętami. Wniosą do sieci swoje marki i szereg udogodnień dla swoich eleganckich klientów, ale za to skromne budżety marketingowe. Przede wszystkim zwrócą się do swoich stałych klientów, proponując im nowy sposób robienia zakupów, chociaż oferta kierowana będzie również do nowicjuszy.
O przyjemności robienia zakupów decyduje pozytywne doświadczenie marki. Zadowolenie klienta sprawia, że wraca on i kupuje ponownie, a co więcej — mówi o tym znajomym. Najlepsze rezultaty w sklepie internetowym osiągane są dzięki łatwej nawigacji, wygodnym formom płatności, przejrzystej grafice.
„Media i Marketing Polska“
Integracja stacji kablowych
Obejmująca cały kraj sieć stacji telewizyjnych nadających w sieciach kablowych chce utworzyć poznańska spółka ART TV SAT, która uzyskała niedawno koncesję na ogólnopolski satelitarny przekaz programu Twoja Telewizja Miejska (TTM). Spółka, która od pięciu lat dosyła lokalnym stacjom programy telewizyjne, zarabiając na razie głównie na opłatach od operatorów kablówek, chce też rozwijać sieć lokalnych stacji, licząc na przyszłe dochody ze wspólnego pasma reklamowego.
Większość z ponad 150 nadających w polskich kablówkach lokalnych stacji telewizyjnych przynosi straty albo balansuje na granicy zysku. Zwykle są w stanie zapełnić własnym kosztem najwyżej 1-2 godz. programu na dobę. Przez resztę czasu ich widzowie mogą oglądać tablice reklamowe albo — coraz częściej — audycje i filmy dostarczane w ramach ogólnopolskiego porozumienia Twoja Telewizja Miejska. Inicjatorem porozumienia i dostawcą programu dosyłanego przez satelitę, na razie z Czech, jest spółka ART TV SAT, która od sześciu lat produkuje programy telewizyjne dla lokalnych stacji telewizyjnych nadających w kablówkach, a od dwóch lat tworzy ogólnopolskie pasmo programowe. Inwestorem strategicznym w spółce utworzonej przez kilku operatorów kablowych i nadawców jest londyńska firma Zone Vision.
„Rzeczpospolita“