LEKTURY
Modny rating
Istotnym czynnikiem zwiększającym wiarygodność finansową podmiotów emitujących instrumenty dłużne (przede wszystkim obligacje oraz krótkoterminowe papiery wierzycielskie) na rynku finansowym jest rating sporządzony przez agencje ratingowe.
Klasyczną formą ratingu, stosowaną w ocenie emitentów papierów wierzycielskich, jest tzw. credit rating, będący syntetyczną wypowiedzią (opinią agencji ratingowej) w formie symbolu (np. litery lub cyfry) na temat przyszłej zdolności i prawnych zobowiązań emitenta dłużnych papierów wartościowych do terminowej spłaty odsetek i kapitału od zaciągniętego długu.
Rating posiada większość znaczących uczestników międzynarodowego rynku finansowego. Wśród nich trzeba wymienić: kraje (np. USA, Japonię, Niemcy), organizacje międzynarodowe (np. Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju), regiony (np. Bawarię), miasta (np. Paryż, Rzym), banki (np. Deutsche Bank) oraz przedsiębiorstwa przemysłowe (np. Renault, Coca-Colę). Na rynku usług ratingowych liczą się przede wszystkim instytucje amerykańskie. W latach 80. nastąpił dynamiczny rozwój agencji ratingowych poza Stanami Zjednoczonymi (szczególnie w krajach azjatyckich i w Ameryce Południowej). Mają one jednak charakter lokalny. Na świecie działa już kilkadziesiąt tego typu instytucji. W Polsce rating także zaczął się już rozwijać.
Rating ułatwia przede wszystkim emitentom dostęp do rynku finansowego oraz wpływa na obniżenie kosztu uzyskania kapitału.
„Pomorski Przegląd Gospodarczy“
Komputerowe przeobrażenia
W ciągu kilkunastu lat rynek komputerów i programów przeszedł gwałtowne przeobrażenia. Wyodrębniły się przynajmniej cztery segmenty, odmienne z punktu widzenia marketingu. Pierwszym z nich jest sektor komputerów do użytku domowego, często dostępnych nie tylko w salonach i sklepach komputerowych, ale i w domach towarowych. Sprzęt komputerowy i elementy uzupełniające (monitory, dyski twarde, programy biurowe) trafiają od hurtowników i dystrybutorów do innych odbiorców, zwykle pośredników, integratorów systemów i dealerów według zasad sprzedaży business-to-business. Programy do obsługi firmy, wdrożenia i konsulting informatyczny stanowią domenę wyspecjalizowanych firm polskich i międzynarodowych. I wreszcie czwartym składnikiem branży są usługi serwisowe dla sprzętu komputerowego, systemów sieciowych i oprogramowania.
Rynek konsumencki komputerów w Polsce w ciągu ostatnich kilkunastu lat zatoczył pełne koło: do polskich domów znów trafia co najmniej kilkadziesiąt tysięcy komputerów rocznie. Trzeba przyznać, że nieco innych. W połowie lat 80. popularność zdobyły małe komputery domowe, najpierw ZX Spectrum, a potem Atari. Do początku lat 90. w sieci sklepów Pewex sprzedano grubo ponad 100 tys. komputerów Atari, służących głównie do gier, ale i do prostych zastosowań biurowych.
„Marketing Serwis“