Lektury
Mania wielkości
Uważa się, iż jakość usług świadczonych przez dom mediowy jest tym lepsza, im większe ma on obroty. Nic tego przekonania nie uzasadnia.
Na rynku reklamowym rozpowszechnił się pogląd, że główne atuty domu mediowego to jego wielkość, mierzona wysokością obrotów, i związana z tym siła przetargowa (możliwość negocjacji dużych upustów w mediach), a także powiązanie z międzynarodowymi strukturami sieciowymi, gwarantujące dopływ know-how. Oba te przekonania są mitami.
W warunkach polskich wysokość uzyskiwanych upustów w mediach tylko w niewielkim stopniu uzależniona jest od całkowitych obrotów domu mediowego. Najważniejszymi czynnikami są: wielkość budżetu klienta, którym zarządza dom mediowy oraz jakość jego stosunków z mediami. Regułą jest, iż stacje telewizyjne udzielają zniżek nie agencjom mediowym, lecz konkretnym reklamodawcom, w zależności od wysokości ich budżetu oraz jego podziału (można uzyskać lepsze warunki przy niższym budżecie, skierowanym w większości do jednej stacji, niż przy dużym, lecz rozproszonym między różnych nadawców). Jest również coraz więcej innych możliwości negocjacji rabatów: zakup GRP, pakiety, oferty last minute.
„Businessman Magazine”