Rynek IT w Polsce w 2023 r. był wart ponad 80 mld zł, co oznacza 14-procentowy wzrost w porównaniu z 70,2 mld zł w 2022 r. Na sprzęt IT przypadało 19,3 mld zł, oprogramowanie 16 mld zł, a usługi IT — 18,1 mld zł. Z kolei rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2023 r. był wart prawie 27 mld zł — wynika z najnowszego raportu „ITwiz Best100”.
Firmy IT są w tym roku w lepszych niż w 2023 r. nastrojach. 41 proc. uważa, że koniunktura jest lepsza lub dużo lepsza niż w 2023 r. Za gorszą uznaje ją tylko 18 proc. ankietowanych, a dużo gorszą — zaledwie 1 proc. Pozostałe 40 proc. twierdzi, że jest taka sama. W ubiegłym roku 37 proc. twierdziło, że sytuacja była lepsza lub dużo lepsza, 34 proc. — gorsza lub dużo gorsza, a 29 proc. uważało, że się nie zmieniła.
Przychody wszystkich 368 firm, które występują w tegorocznym raporcie „ITwiz Best 100”, wyniosły ponad 114 mld zł w porównaniu do 103 mld zł rok wcześniej. Według rankingu przychody największych 50 firm sięgnęły 79,4 mld zł wobec 76,6 mld zł rok wcześniej. Przychody pierwszej setki to już ponad 96 mld zł. Aby się zakwalifikować do 50 największych firm w Polsce w 2023 r., trzeba było osiągnąć przychody na poziomie 482 mln zł (402 mln zł w 2022 r.).
Lider polskiego rynku, dystrybutor AB, wygenerował w 2023 r. obroty ze sprzedaży produktów i usług IT w wysokości prawie 9 mld zł. Na drugim miejscu znalazł się kolejny dystrybutor — ALSO Polska z przychodami ze sprzedaży na poziomie 6,3 mld zł. Podium zamyka Lenovo Technology (3,48 mld zł), tuż za nim plasuje się Dell Technologies (3,45 mld zł)., piąte miejsce należy do Microsoftu (3,15 mld zł), szóste zajmuje kolejny dystrybutor i właściciel sieci sklepów x-Kom (2,98 mld zł). Kolejne pozycje wg wielkości sprzedaży produktów i usług IT zajmują: Ingram Micro (2,88 mld zł), Samsung Polska (2,61 mld zł) i Nokia (2,59 mld zł). Najlepszą dziesiątkę zamyka, podobnie jak w 2022 r., Asseco Poland (2,35 mld zł).