Lepszy dostęp do finansowania

opublikowano: 10-01-2019, 22:00

Zdobywanie nowych pracowników i klientów to największe problemy polskich MŚP. Z pozyskaniem pieniędzy mają mniejszy kłopot.

Najważniejszym wyzwaniem dotyczącym funkcjonowania małych i średnich firm w Polsce pozostaje pozyskiwanie wykwalifikowanej kadry. Taki problem zgłasza 24 proc. spółek z tego sektora — wynika z badania SAFE, zrealizowanego przez Komisję Europejską we wszystkich krajach Unii Europejskiej, którego wyniki przywołuje Związek Polskiego Leasingu (ZPL). Dla 16 proc. istotną sprawą było pozyskiwanie klientów, podczas gdy na problemy z dostępem do finansowania wskazywało jedynie8 proc. firm — w przypadku tej ostatniej odpowiedzi podobny odsetek zanotowano wśród przedsiębiorców pracujących we Francji, Belgii i Danii.

— Przy tym dostęp do finansowania systematycznie się poprawia — jeszcze w 2009 r. był istotnym problemem dla 15 proc. polskich firm — zauważa Mieczysław Woźniak, wiceprzewodniczący komitetu wykonawczego ZPL, członek rady dyrektorów Leaseurope.

Najbardziej istotnym źródłem finansowania dla MŚP pozostaje leasing (59 proc. badanych wymieniło go w pierwszej kolejności). Na kolejnych miejscach znalazły się: linia kredytowa (55 proc.), kredyty kupieckie (43 proc.) oraz pożyczki udzielane firmom przez banki (37 proc.). Dalej przedsiębiorcy wskazywali dotacje, fundusze wewnętrzne oraz inne kredyty. 

Badanie pokazuje również, że pozyskane z zewnętrznych źródeł pieniądze firmy najczęściej wykorzystują na inwestycje w maszyny, grunty, budynki, instalacje, pojazdy lub nowe technologie. Na zapasy i kapitał obrotowy postawiło 39 proc. firm, natomiast 25 proc. przedsiębiorców przeznaczyło pieniądze na poczet rekrutacji i szkoleń pracowników. Mniej badanych zainwestowało w refinansowanie zobowiązań (22 proc.) oraz rozwój nowych produktów (17 proc.).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy