Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przymierza się do zaproszenia firm do składania ofert na modernizację (za 1 mld zł) stołecznej trasy S8 (w tym remontu mostu Grota). Zaproszenia dostanie 20 konsorcjów, choć o zamówienie ubiegało się o dwa więcej. GDDKiA wykluczyła jednak firmy Alpine Bau oraz NDI z przetargu, powołując się na jeden z artykułów prawa zamówień publicznych, nazywany w branży Lex Alpine. Nakazuje on wykluczenie z postępowania tych wykonawców, z którymi wcześniej zamawiający zerwał kontrakt. Pikanterii sprawie dodaje fakt, że Bruksela uznała ten paragraf za niezgodny z unijnymi dyrektywami.
Wyrzuceni na pobocze
GDDKiA obarcza Alpine winą za problemy z budową trasy A1 Świerklany — Gorzyczki, a NDI za porzucenie budowy A4 Brzesko
— Wierzchosławice. Dyrekcja twierdzi, że już wiele miesięcy temu wypowiedziała im umowy na te kontrakty. Problem w tym, że spółki wciąż toczą z dyrekcją sądową batalię, by rozstrzygnąć, po czyjej stronie leży wina. To ważne, bo jeśli wykonawcy mają rację, to drogowcy nie mogą ich wykluczyć z innych przetargów.
— Alpine odwołała się od decyzji GDDKiA dotyczącej S8, powołując się na fakt, że wciąż toczą się postępowania sądowe mające wyjaśnić, która ze stron faktycznie odstąpiła od umowy dotyczącej budowy A1. Podnosimy też, że kontrakt na budowę A1 realizowała firma Alpine Bau GmbH A1 spółka jawna i to ta spółka jest traktowana jako wykonawca, także w procesie wytoczonym przez GDDKiA, a w aktualnym przetargu wystąpiła firma Alpine Bau, czyli odrębny podmiot prawny — podkreśla Zbyszko Wizner, partner w kancelarii Sołtysiński Kawecki Szlęzak, reprezentującej grupę Alpine. Dyrekcja zapewnia, że przeanalizowała rejestry spółek grupy i jest pewna, że Alpine budująca A1 i startująca w przetargu na S8 to ten sam podmiot. NDI także złożyła skargę na decyzję dyrekcji w Krajowej Izbie Odwoławczej (KIO).
— To konsorcjum NDI oraz firmy SB Granit odstąpiło od kontraktu na budowę odcinka autostrady A4. W efekcie umowa uległa rozwiązaniu, zanim GDDKiA złożyła swoje oświadczenie o jej wypowiedzeniu — podkreśla Paweł Mazur, reprezentujący NDI. Eksperci prognozują, że wyrzucenie Alpine i NDI to zła wróżba dla innych firm.
— Nie zgadzamy się z tym, że zamawiający, bez orzeczenia sądu, może wyrzucić wykonawcę z kontraktu „X” i nie dopuścić go do realizacji zamówienia „Y”. Inni wykonawcy, patrząc na casus Alpine i NDI, będą obawiać się walki o własne racje z drogową dyrekcją, bo w konsekwencji mogą być całkowicie wykluczeni z rynku. Dla Alpine i NDI budownictwo drogowe jest ważnym segmentem działalności, teraz obie firmy muszą zastanowić się nad wypełnieniem portfela zamówieniami od innych inwestorów, co będzie trudne, bo GDDKiA jest największym zleceniodawcą w branży — mówi Marek Michałowski, szef rady nadzorczej Budimeksu.
— Zamawiający powinien mieć prawo wykluczenia wykonawcy, ale na podstawie wyroku sądowego, a nie własnego widzimisię. Niestety, mamy obecnie do czynienia z drugą opcją — uważa Piotr Kledzik, szef Bilfinger Berger Budownictwo.
Pocztowy przypadek
Problem dotyczy nie tylko branży drogowej. KIO zajmowała się już sprawami o wykluczenie sygnalizowanymi przez innych wykonawców. Trudności napotkała już przy pierwszej — Praxis i ABC Direct kontra Poczta Polska. Zwróciła się więc o rozstrzygnięcie przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, czy polski przepis jest zgodny z wytycznymi Brukseli.
— Wciąż czekamy na stanowisko trybunału, ale dostaliśmy już opinię Komisji Europejskiej, stwierdzającą, że polski przepis jest niezgodny z dyrektywami unijnymi — Małgorzata Skręciwilk, rzecznik KIO. W tej sytuacji ciekawie zapowiada się planowana na przyszły tydzień rozprawa w KIO, dotycząca wykluczenia Alpine z S8.
— Nie chcę snuć czarnych wizji, ale jeśli faktycznie Bruksela kwestionuje nasze prawo, to wykonawcy z wielu branży będą mieć solidne podstawy, by walczyć w sądach o swoje racje — uważa Zbigniew Kotlarek, prezes Polskiego Kongresu Drogowego.
Zaproszenie
29-30 maja odbędą się warsztaty poświęcone problematyce umów o roboty budowlane. Szczegóły już wkrótce na stronie konferencje.pb.pl