Lexus GS 430: sportowa limuzyna

Julia Kafka
08-12-2000, 00:00

Lexus GS 430: sportowa limuzyna

Najnowsze dziecko japońskiego Lexusa jest typową limuzyną, która oprócz wygód powinna dostarczyć prowadzącym sporo satysfakcji i mocnych wrażeń. Mocny silnik oraz komfortowe wnętrze doskonale się uzupełniają

Japoński Koncern Toyota stworzył markę Lexus, żeby dotrzeć do klientów bardzo wymagających i jednocześnie dysponujących odpowiednimi portfelami.

Rzecz udała się doskonale i dla pozyskania nowych klientów gama modeli GS został rozszerzona o nowy pojazd oznaczony symbolem GS 430, który jak twierdzą producenci powinien śmiało konkurować z najlepszymi markami, takimi jak Mercedes klasy E, BMW serii 5 czy Jaguary typu XJ i S. Mimo nieco sportowego wyglądu auto ze swoim wyposażeniem i parametrami technicznymi plasuje się na najwyższej półce. Zbudowane jest na zasadzie jednej bryły z nieco obniżonym przodem pojazdu w stosunku do jego tylnej części, dzięki czemu sprawia wrażenie łagodnej elipsy. Inżynierowie koncernu budując Lexusa GS 430 nie tworzyli nowego auta, lecz poprawiali już istniejące modele, dlatego samochód nie różni się zbytnio od swoich poprzedników. GS 430 nie stracił, jak to się często zdarza, na modernizacji nadwozia i zachował swój styl, choć w odmłodzonej wersji.

Luksus w Lexusie

Koncern samochodowy, który chce, by jego auta uważane były za luksusowe, nie może sobie pozwolić na ubogie wyposażenie pojazdu, a przy obecnym poziomie nowoczesności zabłysnąć czymś na rynku jest bardzo trudno. Oczywiście nowy Lexus jest naszpikowany elektroniką, która odpowiada za większość funkcji w samochodzie. Ciekawostką może być klimatyzacja, która sterowana procesorem umożliwia oddzielne ustawienie parametrów działania dla kierowcy i pasażera. Samochód ma także skórzaną tapicerkę, elektrycznie regulowane fotele i lusterka. W aucie tej klasy nie mogło rzecz jasna zbraknąć takich udogodnień, jak system nawigacji działający dotykowo, wysokiej klasy zestaw audio ze zmieniarką do płyt CD. Ogólnie rzecz biorąc, pełen komfort, choć coraz częściej standard.

Mocniejszy silnik

Wypuszczając na rynek nowego Lexusa konstruktorzy oprócz zmian nadwozia dodatkowo wyposażyli auto w całkiem nową jednostkę napędową. Obecne pod maską GS 430 pracuje potężny silnik o pojemności 4,3 l i mocy 283 KM, skonstruowany w technologii VVT-i, który umożliwia rozpędzenie ważącego ponad półtorej tony pojazdu od 0 do 100 km/h w 6,3 s. Jest to wynik imponujący choćby dlatego, że mówimy tu o limuzynie, a nie sportowym coupé. Inną sprawą jest spalanie, które, jak podaje producent, w mieście powinno kształtować się w okolicy 10 l/100 km, jednak biorąc pod uwagę korki może ono wzrosnąć nawet do 17 l/100 km, a to już czuć w portfelu. Ciekawostką jest zamontowany w Lexusie układ Torque Activated Powertrain, który dostosowuje obciążenie silnika do momentu obrotowego i przenoszonej na koła siły.

Nie tylko szybko

Nowy Lexus aspirując do pozycji auta luksusowego musi oprócz komfortu i rewelacyjnych osiągów spełniać również wszystkie normy bezpieczeństwa czynnego i biernego. Dlatego auto wyposażono w komplet poduszek i kurtyn powietrznych, system wspomagania siły hamowania i układ ABS, i oczywiście napinacze pasów bezpieczeństwa. W takim samochodzie nie może zabraknąć układów elektronicznych wspomagających prowadzenie pojazdu. W GS 430 montuje się układ stabilizując pojazd VSC i system kontroli trakcji TRC.

W rezultacie dzięki tym systemom wiele zagrożeń wynikających ze złego terenu i niedostosowania prędkości pojazdu do warunków drogowych lub błędu kierowcy jest korygowana. Oczywiście nie można wszystkiego zrzucić na barki techniki, bo nawet najnowocześniejsze technologie nie mogą zastąpić wyobraźni i umiejętności kierowcy, które przy prowadzeniu samochodu z takimi parametrami muszą być raczej wysokie i zanim ktoś zacznie wykorzystywać wszystkie atuty Lexusa powinien się nauczyć nim jeździć. Niewątpliwie właściciel Lexusa GS 430 nie powinien narzekać na ten samochód. Niestety, przewidywana cena, około 300 tys. zł, może ograniczyć ich grono.

Julia Kafka

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Julia Kafka

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Po godzinach / Lexus GS 430: sportowa limuzyna