Gdy w 2016 r. LG przestawił się w Kobierzycach pod Wrocławiem z produkcji telewizorów na baterie litowo-jonowe do samochodów elektrycznych, nikt nie przypuszczał, że sześć lat później po inwestycjach wartych 3,2 mld EUR będzie to największa w Europie fabryka tych wyrobów. Wytwarzane tu są moduły oraz tzw. packi, czyli np. akumulatory znajdujące się w podwoziu jaguarów (ważą ponad 600 kg). Głównym klientem LG Energy Solution Wrocław jest VW, ale fabryka pracuje też m.in. dla BMW, Renaulta czy Stellantisa.
– Obecne moce produkcyjne wynoszą 86 GWh, co oznacza, że jesteśmy w stanie wyprodukować baterie dla 700 tys. aut rocznie. Zatrudniamy ponad 10 tys. osób. Do końca przyszłego roku osiągniemy 115 GWh mocy i zwiększymy zatrudnienie o 1 tys. osób – mówi Jangha Lee, prezes LG Energy Solution Wrocław.
To maksymalne moce kompleksu w Kobierzycach, który leży na 101 ha i składa się z 12 budynków produkcyjnych, trzech administracyjnych, pięciu magazynów i budynku straży pożarnej (pracującej dla wszystkich inwestorów w kobierzyckiej strefie ekonomicznej).
– Zagospodarowaliśmy już całą działkę. Szukamy miejsca pod drugi zakład. Bierzemy pod uwagę kilka lokalizacji, nie tylko w Polsce, choć te w Polsce są najwyżej na liście. Jedną z nich jest Opole, ale nie mogę podać szczegółów – mówi Jangha Lee.
PB informował w 2018 r., że Koreańczycy byli bliżej wyboru innej lokalizacji – w Łodzi. Niedawno Grzegorz Piechowiak, wiceminister rozwoju i technologii, mówił w rozmowie z PB, że podczas ostatniej wizyty w Korei namawiał szefostwo LG do szybkiego podjęcia decyzji.

Szef LG Energy Solution Wrocław nie podaje mocy, które będzie miała osiągnąć nowa fabryka. Jest natomiast przekonany, że będzie potrzebna.
– Prognozuje się, że w 2035 r. zapotrzebowanie na baterie elektryczne do samochodów w Europie urośnie z 260 GWh w ubiegłym roku do 2,5 Twh, czyli prawie dziesięciokrotnie – mówi Jangha Lee.
Dla kobierzyckiego zakładu pracuje 12 poddostawców, w tym LG Chem, LG Innotech czy Dongshin. Niektóre surowce firma importuje z Korei (np. materiały do elektrody), inne z Australii czy Kanady.
LG Energy Solution Wrocław ściągnął też ostatnio do Polski koreańskich partnerów zajmujących się recyklingiem baterii.
– Fabryki budują m.in. Posco i Enchem. Znajdują się w niewielkiej odległości od naszego zakładu – mówi Jangha Lee.
LG Energy Solution Wrocław ma również fabryki baterii w Korei, Chinach, Indonezji (buduje z Hyundaiem), Kanadzie (buduje z koncernem Stellantis), USA (jednak działa, druga ruszy w tym roku, trzy są budowane we współpracy z GM). W 2025 r. grupa osiągnie 520 GWh mocy produkcyjnych, w tym 41 proc. w USA i Kanadzie, 37 proc. w Azji i 22 proc. w Europie, czyli Polsce.
Spółka LG Energy Solution została wydzielona z grupy LG Chem w 2020 r. i weszła na giełdę w Seulu na początku tego roku.