LG Energy Solution za rok osiągnie 100 proc. mocy

opublikowano: 25-10-2022, 17:25
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Fabryka w Kobierzycach osiągnie w 2023 r. maksymalną moc produkcyjną, czyli 115 GWh. Dlatego wrócił pomysł budowy drugiej fabryki.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jakie moce produkcyjne ma obecnie fabryka w Kobierzycach
  • Dlaczego LG Energy Solution musi zbudować drugą fabrykę baterii
  • Kiedy zapadnie w tej sprawie decyzja
  • Jakie moce produkcyjne będzie mieć koreański koncern w 2025 r.

Gdy w 2016 r. LG przestawił się w Kobierzycach pod Wrocławiem z produkcji telewizorów na baterie litowo-jonowe do samochodów elektrycznych, nikt nie przypuszczał, że sześć lat później po inwestycjach wartych 3,2 mld EUR będzie to największa w Europie fabryka tych wyrobów. Wytwarzane tu są moduły oraz tzw. packi, czyli np. akumulatory znajdujące się w podwoziu jaguarów (ważą ponad 600 kg). Głównym klientem LG Energy Solution Wrocław jest VW, ale fabryka pracuje też m.in. dla BMW, Renaulta czy Stellantisa.

– Obecne moce produkcyjne wynoszą 86 GWh, co oznacza, że jesteśmy w stanie wyprodukować baterie dla 700 tys. aut rocznie. Zatrudniamy ponad 10 tys. osób. Do końca przyszłego roku osiągniemy 115 GWh mocy i zwiększymy zatrudnienie o 1 tys. osób – mówi Jangha Lee, prezes LG Energy Solution Wrocław.

To maksymalne moce kompleksu w Kobierzycach, który leży na 101 ha i składa się z 12 budynków produkcyjnych, trzech administracyjnych, pięciu magazynów i budynku straży pożarnej (pracującej dla wszystkich inwestorów w kobierzyckiej strefie ekonomicznej).

– Zagospodarowaliśmy już całą działkę. Szukamy miejsca pod drugi zakład. Bierzemy pod uwagę kilka lokalizacji, nie tylko w Polsce, choć te w Polsce są najwyżej na liście. Jedną z nich jest Opole, ale nie mogę podać szczegółów – mówi Jangha Lee.

PB informował w 2018 r., że Koreańczycy byli bliżej wyboru innej lokalizacji – w Łodzi. Niedawno Grzegorz Piechowiak, wiceminister rozwoju i technologii, mówił w rozmowie z PB, że podczas ostatniej wizyty w Korei namawiał szefostwo LG do szybkiego podjęcia decyzji.

Zielone baterie
Zielone baterie
Energia zasilająca nasz cały zakład, dostarczana przez Tauron, jest pokryta w 100 proc. zielonymi certyfikatami. Mamy wyzwania związane z podwyżkami cen prądu, szczególnie w dłuższej perspektywie. Dlatego bardzo oczekiwana jest pomoc państwa w zakresie mechanizmów zabezpieczających przed podwyżkami – mówi Jangha Lee, prezes LG Energy Solution Wrocław.

Szef LG Energy Solution Wrocław nie podaje mocy, które będzie miała osiągnąć nowa fabryka. Jest natomiast przekonany, że będzie potrzebna.

– Prognozuje się, że w 2035 r. zapotrzebowanie na baterie elektryczne do samochodów w Europie urośnie z 260 GWh w ubiegłym roku do 2,5 Twh, czyli prawie dziesięciokrotnie – mówi Jangha Lee.

Dla kobierzyckiego zakładu pracuje 12 poddostawców, w tym LG Chem, LG Innotech czy Dongshin. Niektóre surowce firma importuje z Korei (np. materiały do elektrody), inne z Australii czy Kanady.

LG Energy Solution Wrocław ściągnął też ostatnio do Polski koreańskich partnerów zajmujących się recyklingiem baterii.

– Fabryki budują m.in. Posco i Enchem. Znajdują się w niewielkiej odległości od naszego zakładu – mówi Jangha Lee.

LG Energy Solution Wrocław ma również fabryki baterii w Korei, Chinach, Indonezji (buduje z Hyundaiem), Kanadzie (buduje z koncernem Stellantis), USA (jednak działa, druga ruszy w tym roku, trzy są budowane we współpracy z GM). W 2025 r. grupa osiągnie 520 GWh mocy produkcyjnych, w tym 41 proc. w USA i Kanadzie, 37 proc. w Azji i 22 proc. w Europie, czyli Polsce.

Spółka LG Energy Solution została wydzielona z grupy LG Chem w 2020 r. i weszła na giełdę w Seulu na początku tego roku.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane