Liczba internautów wzrosła o 25 proc.

Marcin Złoch
05-12-2001, 00:00

Firma ARC Rynek i Opinia przeprowadziła badania wśród użytkowników Internetu. Internauci stanowią już 19,8 proc. Polaków w wieku powyżej 15 roku życia. Co czwarty dołączył do użytkowników sieci w okresie ostatniego roku.

5-8 listopada 2001 r. firma ARC Rynek i Opinia przeprowadziła badanie wśród internautów. Sondażem objęto osoby powyżej 15 roku życia, które korzystały z Internetu w ciągu ostatniego miesiąca. Badanie zostało zrealizowane metodą CATI, czyli jako wspomagany komputerowo wywiad telefoniczny. Podstawę obliczania wyników stanowiło 1373 wywiadów.

Największy ponad 20-procentowy odsetek internautów mieszka w miastach mających powyżej 500 tysięcy mieszkańców. Wśród korzystających z Internetu najliczniej reprezentowane są osoby, które są jego użytkownikami co najmniej od 2-3 lat, natomiast co czwarty internauta jest nim dopiero od roku. Do grona internautów dołącza coraz więcej użytkowników ze wsi. Mieszkańcy wsi stanowią 16,8 proc. wszystkich użytkowników sieci. Największym utrudnieniem w korzystaniu z Internetu jest brak dostępu do sieci. Na problem ten wskazuje 36,5 proc. badanych. W drugiej kolejności 33,4 proc. respondentów jako przyczynę niekorzystania z Internetu wymieniło w ogóle brak komputera. Ponad 15 proc. badanych osób nie odczuwa potrzeby korzystania z sieci jako drogi komunikacji i zdobywania informacji.

Najwięcej, bo około 55 proc. użytkowników, z Internetem łączy się z domu. Z Internetu w pracy korzysta 37,8 proc. respondentów, zaś na uczelni lub w szkole blisko 30 procent. Codzienne korzystanie z sieci zadeklarowało 35 proc. respondentów, a ponad 23 proc. badanych korzysta z Internetu kilka razy w tygodniu.

Wyniki raportu ukazują, że wzrósł odsetek osób dokonujących zakupów w sieci. W ciągu sześciu miesięcy poprzedzających sondaż zakupów w internetowych sklepach dokonało ponad 15 proc. badanych. W przypadku 30 proc. kupujących był to zakup jednokrotny. Co trzecia osoba spośród kupujących przez Internet zrobiła to dwukrotnie, a co czwarta dokonała zakupu przynajmniej czterokrotnie. Na zakupy blisko 22 proc. osób przeznaczyło najczęściej od 200 do 500 złotych. Najczęściej respondenci kupowali książki, płyty CD, oraz akcesoria, sprzęt komputerowy i oprogramowanie. Jako zalety tej formy zakupów respondenci wymienili dostawę do domu, oraz szybkość. Jeśli internauci nie decydują się na zakupy za pośrednictwem Internetu, to dlatego, że nie mają zaufania do takiego sposobu zaopatrywania się w dobra.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Złoch

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Technologie / Liczba internautów wzrosła o 25 proc.