Czytasz dzięki

Liczba rejestracji spadła o jedną czwartą

opublikowano: 25-03-2020, 22:00

Popyt na nowe auta spada w tym roku, ale w marcu pojawił się kolejny hamulec — stan epidemii.

W ciągu dwóch pierwszych miesięcy 2020 r. zarejestrowano w Polsce tylko 77 884 auta osobowe. Tylko, bo rok temu urzędy komunikacji wydały 11,7 tys. tablic rejestracyjnych dla nowych osobówek więcej. To oznacza spory, bo ponad 13-procentowy spadek. Trzeci miesiąc roku nie przyniesie zmiany tendencji.

Spadek liczby rejestracji osobówek potęgowany jest epidemią koronawirusa. Z analizyInstytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar wynika, że w ciągu 20 dni marca liczba zarejestrowanych aut osobowych była aż o 22,7 niższa niż w analogicznym okresie 2019 r. Urzędy komunikacji wydały 22 188 tablic rejestracyjnych dla nowych osobówek, z czego 6,5 tys. osobom fizycznym (spadek o 35,8 proc. r/r) i nieco ponad 15,8 tys. firmom (spadek o 15,8 proc.). Spadek sprzedaży dotyczy niemal wszystkich marek z pierwszej polskiej dwudziestki. Najwięcej (52,1 proc. r/r) traci Ford. Tylko trzy firmy zakończyły 20 dni marca wynikiem lepszym niż rok wcześniej. To Toyota (wzrost o 2,9 proc, Audi o 20,2 proc. i Lexus o 35,8 proc.)

Stan epidemiczny i wywołane nim utrudnienia, m.in wydłużona i skomplikowana procedura rejestracji nowych aut, mocno spowalniają rynek — mówi Robert Mularczyk z Toyota Motor Poland.

Spadek sprzedaży aut to wypadkowa nowych unijnych przepisów dotyczących emisji i związanej z nimi mniejszą dostępnością aut oraz rosnących cen. W marcu pojawił się dodatkowy hamulec w postaci kwarantanny i wprowadzonego stanu epidemii. Jeszcze 2 marca urzędy zarejestrowały 2,5 tys. nowych samochodów osobowych, a 19 marca niewiele ponad 1 tys.

b960cf00-66b9-11ea-bc55-0242ac130003
Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Wynika to po części z decyzji niektórych władz powiatowych o całkowitym wstrzymywaniu rejestracji. Według Związku Dealerów Samochodowych (ZDS) dotyczy to około 30 proc. wydziałów komunikacji, m.in. w tak dużych aglomeracjach, jak Kraków, Katowice czy Gdynia. W związku z tym ZDS wystąpił z apelem do rządu o prawne gwarancje utrzymania procedur rejestracji pojazdów.

Na tle mocno spadającego całego rynku pozytywnie wyróżnia się jedynie segment CFM (car fleet menagement). W analizowanym okresie CFM zanotował niemal 10-procentowy wzrost rok do roku. O ile w leasingu mamy dość silne spowolnienie, to w przypadku abonamentów popyt utrzymuje się na dość wysokim poziomie jak na okres społecznej kwarantanny. W czasie niepewności wynajem długoterminowy to rozwiązanie bezpieczniejsze niż zakup za gotówkę czy nawet leasing. W ostatnich dniach obserwujemy też wyraźny spadek wysokości wkładu własnego wnoszonego przez osoby decydujące się na abonament. Jeżeli sytuacja się nie zmieni, to najem może być swego rodzaju ratunkiem dla branży motoryzacyjnej, choć jego skala nie jest jeszcze tak duża, żeby zniwelować spadek całego rynku — mówi Łukasz Domański, prezes Carsmile.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy