Lider e-gazetek rozwinie się w Polsce

Mariusz BartodziejMariusz Bartodziej
opublikowano: 2021-08-12 20:00

Przejęta przez Media Central niemiecka Offerista – oferująca marketing dla stacjonarnego handlu – chce podbić polski rynek. Zacznie od organicznego wzrostu, ale nie wyklucza przejęć.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • z jakimi planami Offerista weszła do Polski
  • ile na razie przeznacza na rozwój biznesu
  • jak jej ekspansję komentują eksperci

Rozkwit handlu internetowego nie oznacza wymierania stacjonarnego. Sprzedaż detaliczna (w cenach stałych) wzrosła w czerwcu r/r o 8,6 ptoc., a w porównaniu do maja (po usunięciu czynników sezonowych) o 0,8 proc. przy spadku udziału kanału internetowego. Offerista widzi więc potencjał polskiego rynku, na którym otworzyła oddział w kwietniu. Pomaga sieciom handlowym zwiększyć odwiedzalność i sprzedaż dzięki cyfrowemu marketingowi.

– Offerista stawia na długoterminową obecność w naszym kraju. Koszty ponoszone w Polsce nie przekraczają obecnie 1 mln EUR i nie są istotnym obciążeniem w skali grupy. Naszym zadaniem jest zwiększenie świadomości na rynku w zakresie konieczności przenoszenia gazetek reklamowych do świata cyfrowego. W kolejnym kroku zaoferujemy unikatowe rozwiązania technologiczne, sprawdzone już przez Offeristę na innych rynkach, zmierzające do kierowania osób do sklepów stacjonarnych – mówi Robert Biegaj, zarządzający polskim biznesem grupy Offerista.

Na razie głównym produktem firmy w Polsce jest serwis Ofertolino.pl, zawierający informacje o ofercie i promocjach w sklepach - także w formie aplikacji. E-gazetkowy biznes generuje ponad 70 proc. przychodów całej grupy.

Znany menedżer:
Znany menedżer:
Biznesem Offeristy w Polsce kieruje Robert Biegaj. Przez ostatnie 20 lat szefował biurom reklamy serwisów Gazeta.pl i Interia.pl, a także zasiadał w zarządzie Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska.
materiały prasowe

Polski handel przyciągnął europejskiego lidera

Firma została założona w 2016 r. przez Tobiasa Bräuera i Benjamina Thyma. Dwa lata później kupiła austriackiego lidera Wogibtswas, a w 2020 r. największą w Europie Środkowej i Wschodniej grupę Prospecto. Od tego czasu określa się jako lider rynku cyfrowego marketingu komercyjnego w całej Europie, wspierający ponad 1,6 tys. marek. Ponadto w tym miesiącu jej właścicielem została niemiecka agencja Media Central, działająca w 23 europejskich krajach, obsługująca ok. 100 firm (głównie z branży spożywczej) i zatrudniająca ok. 300 osób.

– Na wszystkich naszych rynkach, także w Polsce, dostrzegamy zastępowanie drukowanych gazetek wersją cyfrową, a do tego potrzeba specjalistycznych narzędzi, jak np. nasze. Polska gospodarka przeszła przez pandemię w dobrej formie, a perspektywy na kolejne lata są bardzo obiecujące. To będzie skutkować wzrostem konsumpcji, a ona napędzi wzrost nakładów na cyfrowy marketing w branży handlowej. Wielkość polskiego rynku wymaga dalszych badań, ale w porównaniu do innych z regionu jest duży i mamy pewność, że będzie się dynamicznie rozwijał – stwierdza Robert Biegaj.

W jego ocenie dla branży nie ma istotnych zagrożeń, a sprzyja jej m.in. rosnąca świadomość ekologiczna, oszczędność wynikająca z braku potrzeby druku i dystrybucji materiałów oraz możliwości technologiczne niedostępne w tradycyjnej komunikacji.

Gra o fotel lidera

Offerista miała w 2020 r. 70 mln zł przychodów (+ 7,6 proc. r/r) i 7,5 mln zł zysku EBITDA (+87,5 proc.). W tym roku spodziewa się odpowiednio 90 mln zł i 10 mln zł.

Spółka finansuje ekspansję z własnych funduszy. W Polsce stawia na organiczny rozwój, ale w przypadku rynkowych okazji nie wyklucza przejęć spółek mających komplementarny model biznesowy. Do końca roku zamierza utrzymać kilkuosobowy zespół (w grupie pracuje 120 osób), a wzrost zatrudnienia w kolejnych latach uzależnia od tempa rozwoju. W tym roku chce nawiązać współpracę z kilkunastoma dużymi podmiotami z branży handlowej. Przychody rzędu kilkuset tysięcy euro będą dla niej wystarczające na start, a rentowność nie jest priorytetem – wpływ na jej rozwój będą miały także plany Media Central względem Polski.

– Sieci handlowe i marki mogą dzięki naszym rozwiązaniom komunikować się bezpośrednio z konsumentami poprzez wiele kanałów cyfrowych – kładzenie nacisku na wielokanałowe promowanie oferty nas wyróżnia. Planujemy krok po kroku stać się liderem rynku – mówi Robert Biegaj.

– Offerista jest w Niemczech najwyżej numerem „trzy”, liderem jest kaufDA. Szuka pewnie kolejnych rynków dla swoich niemieckich kontrahentów, a bezpośrednią konkurencją są dla niej agencje kompleksowo obsługujące klientów handlowych, ponieważ nie ma ona swoich powierzchni reklamowych. Od ich nastawienia zależy w dużej mierze powodzenie ekspansji Offeristy, ponieważ nasz rynek jest już dobrze rozwinięty i nasycony, a firma będzie musiała budować zasięg od zera – komentuje Krzysztof Łuczak, ekspert branży handlowej.

Okiem eksperta
Organiczne wejście bezpieczne dla konkurencji
Karol Kamiński
dyrektor zarządzający w AdRetail
Organiczne wejście bezpieczne dla konkurencji

W branży już od jakiegoś czasu mówiono o wejściu Offeristy do Polski, a przejęcie grupy Prospecto potwierdziło kierunek ekspansji. Wybranie organicznego rozwoju na start jest dla otoczenia konkurencyjnego najbezpieczniejszą formą, więc podchodzimy do tego ze spokojem – zwłaszcza że serwis Ofertolino.pl jest niewielkim graczem, nieobecnym w oficjalnych rankingach oglądalności serwisów zakupowych w Polsce.

Branża jest trudna, więc nie spodziewam się zagrożenia ze strony wydawniczej części biznesu Offeristy, jednak jej model rozwijany na pozostałych rynkach łączy kompetencje agencji oraz domów mediowych – i to właśnie te kompetencje mogą stanowić realne przewagi na rynku mediowym. Taka strategia w Polsce mogłaby być ciekawym dodatkiem w zakresie kompleksowego planowania i realizacji kampanii marketingowych dla branży handlowej.