Liderowi grozi detronizacja

Grzegorz Nawacki
opublikowano: 09-01-2007, 00:00

W historii TFI w Polsce lider był tylko jeden — Pioneer Pekao. Ale konkurencja goni go w sprinterskim tempie.

Z miesiąca na miesiąc maleje przewaga Pioneera Pekao, największego gracza na rynku funduszy inwestycyjnych, nad konkurencją. Na początku 2006 r. do lidera należała prawie 1/3 rynku, podczas gdy drugi BZ WBK AIB i trzeci ING miały w sumie niespełna 25 proc.

Po roku udział giganta zmalał do 23,55 proc., a najgroźniejsi konkurenci urośli do odpowiednio 17,4 i 12,86 proc. Dzieje się tak mimo rosnących aktywów, co oznacza, że lider rozwija się wolniej od rywali.

— Pioneer przez długie lata rozwijał się szybciej niż rynek i spowolnienie jest naturalne. Wzrost aktywów konkurencji jest w pewnym sensie nadrabianiem zaległości — ocenia Tomasz Publicewicz z Analiz Online badających rynek TFI.

Różne drogi

Rywalom Pioneera udaje się zmniejszać dystans mimo przyjęcia różnych sposobów pościgu. BZ WBK AIB koncentruje się na agresywnym promowaniu sprawdzonych funduszy spod szyldu Arka: akcja, zrównoważony i stabilnego wzrostu. Efekt? W czwórce największych polskich funduszy są aż trzy Arki.

— Funduszom Arki sprzyja hossa na giełdzie, bo dzięki wynikom mogą być promowane jako jedne z najlepszych na rynku — mówi Tomasz Publicewicz.

ING stawia na wprowadzanie nowych produktów.

— W połowie roku stworzyliśmy fundusz parasolowy z pięcioma tradycyjnymi subfunduszami, który potem rozszerzaliśmy o innowacyjne: Selektywny oraz Budownictwa i Nieruchomości — opowiada Sebastian Buczek, prezes ING IM.

To właśnie fundusz parasolowy był motorem wzrostu — stanowi już 35 proc. aktywów.

Nowe produkty miały znaczący udział w sprzedaży: Selektywny osiągnął 1,3 mld zł w sześć miesięcy, a Budownictwa i Nieruchomości 368 mln zł w trzy tygodnie. Lider podąży tym szlakiem.

— W tym roku wprowadzimy kilka nowych produktów z ciekawymi strategiami zarządzania — informuje Adrian Adamowicz, wiceprezes Pioneer Pekao TFI odpowiedzialny za sprzedaż i marketing.

Nadzieja w fuzji

Nie wszyscy obserwatorzy wróżą detronizację Pioneera Pekao. Szansą jest fuzja Banku BPH i Pekao. Pojawienie się kilka miesięcy temu funduszy Pioneera w bankowej sieci BPH to dopiero początek.

Kluczem w walce o prymat może być pozyskiwanie klientów z innych banków. Tutaj liczy się marketing, a w tym bryluje BZ WBK AIB. Jednak pogorszenie koniunktury na giełdzie może wybić z ręki funduszom Arki argumenty oparte na wynikach. Pioneer wprawdzie już prowadzi kampanię w internecie, ale specjaliści nie sądzą, że przyniesie ona wzrost sprzedaży.

— Nie zamierzamy wdawać się w kosztowną wojnę reklamową, ani licytować wynikami. W kampaniach marketingowych postawimy przede wszystkim na umacnianie wizerunku oraz promocję funduszy, a nie agresywną sprzedaż — mówi Adrian Adamowicz.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grzegorz Nawacki

Polecane