Poczta Polska coraz silniej wchodzi na rynek usług finansowych. Po wprowadzeniu do sprzedaży ubezpieczeń i jednostek OFE, listonosze rozpoczynają sprzedaż kart kredytowych we współpracy z firmą Cetelem.
Armia 25 tys. listonoszy jest potencjalnie największą rzeszą bezpośrednich dostawców usług finansowych. 3 tys. doręczycieli przeszkolonych przez Pocztową Agencję Usług Finansowych (PAUF) sprzedawało jednostki OFE Pocztylion, ubezpieczenia na życie TUNŻ Cardif i majątkowe Towarzystwa Ubezpieczeń Wzajemnych TUW. Teraz PAUF przeszkoliła 800 listonoszy, którzy rozpoczynają dystrybucję kart kredytowych Aurore we współpracy z Cetelem, pośrednikiem kredytowym.
— Chcemy, by należąca do Poczty Polskiej i Cardif PAUF była jeszcze bardziej rentowna i stopniowo oferowała coraz szerszą gamę usług. Dlatego został rozpisany przetarg, w którym wygrał Cetelem — tłumaczy Jan Rościszewski, członek rady PAUF.
Dodaje, że już ruszył pilotażowy program sprzedaży kart przez listonoszy.
— Karty kredytowe Aurore oferowane we współpracy z PAUF przeznaczone są dla segmentu najmniej zamożnych Polaków. Ich średni limit kredytowy wynosi 1-2 tys. zł, choć czasem nie przekracza 500 zł — wyjaśnia Łukasz Gębski, dyrektor ds. współpracy z bankami w firmie Cetelem.
Dodaje, że karty Aurore akceptowane są w 6 tys. punktów handlowych w całej Polsce — m.in. sieciach Carrefour, Tesco, Praktiker, Wox i innych. Karta, jak podobne plastikowe pieniądze wydawane przez banki, posiada 51—dniowy okres bezodsetkowy, a oprocentowanie kredytu przekracza 30 proc.
— Chcemy, by nasze karty służyły mniej zamożnym Polakom, którzy nie mają zdolności kredytowej, więc zwykle nie mogą liczyć na finansowanie przez bank lub po prostu nie korzystają z ich usług — mówi Łukasz Gębski.
Do tej pory Cetelem — przede wszystkim we współpracy z sieciami marketów — wydał 280 tys. kart.
— Jeśli PAUF uda się rozwinąć działalność na tym rynku, wówczas pod względem wolumenu sprzedanych kart kredytowych pokonamy rynkowego lidera, czyli Citibank — uważa Łukasz Gębski.
Obecnie w portfelach Polaków jest około 440 tys. kart kredytowych z logo Citibanku.
— Sądzę, że w przyszłym roku również w placówkach Banku Pocztowego będziemy oferowali karty Aurora. Z Pocztą Polską mamy porozumienie o wzajemnej sprzedaży produktów w naszych sieciach — mówi Andrzej Szukalski, prezes Banku Pocztowego.
Dodaje, że już prawie połowa produktów bankowych, w tym konta osobiste, lokaty i podstawowe kredyty, jest dostępna w placówkach Poczty Polskiej.