Litwa chce więcej połączeń z Polską i Europą

Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Przepustowość litewskiej infrastruktury towarowej jest wykorzystana do maksimum. Rekordy bije też transport pasażerski.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • na jakich połączeniach lotniczych zależy Litwie
  • jakie zmiany mogą być wprowadzone w kursowaniu pociągu z Krakowa do Wilna
  • jak zmieniły się łańchucy dostaw z i na Litwę

Wojna w Ukrainie zburzyła łańcuchy transportowe Litwy. Musiała przemodelować system przewozu towarów — zamiast do Rosji czy Białorusi trafiają one do Polski, a dopiero od nas do państw Europy Zachodniej i Ukrainy. Dynamicznie rozwija się także transport pasażerski.

— Spotkaliśmy się z przedstawicielami PLL LOT, by porozmawiać o zwiększeniu liczby lotów. Obecnie między Wilnem a Warszawą mamy cztery połączenia na dobę, chcemy mieć więcej — mówi Marius Skuodis, minister transportu i komunikacji Litwy.

Chodzi nie tylko o relację Warszawa—Wilno, ale także uruchomienie kursów do Kowna. „Przed pandemią Litwa stanowiła bardzo istotny punkt w siatce PLL LOT. Podczas spotkania z ministrem Mariusem Skuodisem podsumowaliśmy naszą dotychczasową współpracę oraz wyraziliśmy gotowość do zwiększenia liczby operacji z Litwy. O szczegółach dotyczących poszczególnych połączeń będziemy informować na bieżąco” — napisał LOT w odpowiedzi na pytania PB.

W grę wchodzi zwiększenie od letniego sezonu liczby połączeń Warszawa—Wilno, natomiast na deklaracje dotyczące lotów do Kowna jest jeszcze za wcześnie.

Brama do Europy:
Brama do Europy:
Polska jest dla nas bramą do Europy. Im więcej będziemy mieć połączeń, tym lepiej — podkreśla Marius Skuodis, minister transportu i komunkacji Litwy.
Tomasz Pikuła

Wielogodzinna podróż do Wilna jest popularna

W grudniu ubiegłego roku między Litwą a Polską zostało uruchomione także połączenie kolejowe. Pociąg z Krakowa do Wilna — z przesiadką przy granicy w Mockawie — jedzie jednak aż dziewięć godzin. Mimo to cieszy się dużym zainteresowaniem — w grudniu skorzystało z niego 2 tys. osób, a na styczeń i luty już sprzedano 1,4 tys. biletów.

— Liczba pasażerów znacznie przekroczyła prognozy polskich i litewskich kolejarzy — twierdzi Marius Skuodis.

Przedstawiciele Litwy i Polski dyskutują także o skróceniu czasu przejazdu. Litewski minister przypomina, że do Kowna prowadzą tory o europejskim rozstawie, więc można do miasta poprowadzić pociąg z Polski i dopiero tu przestawić ruch na szerokie tory. Pozwoli to skrócić czas do 8 h.

Podkreśla, że czas połączeń skróci się znacznie po zakończeniu w obu krajach inwestycji w linię kolejową Rail Baltica. Zapewnia, że Litwa zrobi wszystko, by było gotowe w 2028 r., czyli w terminie planowanym także w Polsce. Dzięki temu podróż skróci się do 4 godzin.

Przepustowość wykorzystana do maksimum

Rail Baltica ma także usprawnić wymianę handlową między Litwą, Polską i Ukrainą a państwami Europy Zachodniej. Marius Skuodis podkreśla, że po wybuchu wojny w Ukrainie Litwa rozpoczęła dostawy do Duisburga. Przez Polskę na Litwę dociera także ukraińskie zboże. Z orlenowskich Możejek na Ukrainę natomiast transportowane jest paliwo. Litwa rozpoczęła także dostawy do Polski węgla w kontenerach. Minister podkreśla jednak, że wolumen towarów wysyłanych na zachód jest niższy niż przed wojną na kierunki wschodnie, gdyż na zwiększenie dostaw nie pozwala przepustowość infrastruktury, brak kierowców itp. W krótkim terminie problem może złagodzić wymiana wózków w pociągach zamiast czasochłonnych przeładunków z szerokich torów na europejskie.

— Litwa zakończyła już integrację polityczną i finansową z Europą — mamy przecież euro. Zbliżamy się do osiągnięcia integracji energetycznej i rezygnacji z surowców rosyjskich. Ostatni element to system transportu. Rail Baltica pozwoli nam wrócić do Europy, rozwijać sieć transportową i mobilność wojskową, co przyczyni się także do niezależności ekonomicznej — mówi Marius Skuodis.

Litwa realizuje także inwestycje drogowe. Dzięki nim za pośrednictwem np. linii Via Baltica będzie mogła zwiększyć dostawy do Europy Zachodniej.

Zmiana kierunków dostaw oraz wzrost znaczenia militarnego Litwy po wybuchu wojny w Ukrainie przyczyniło się do zwiększenia przewozów pasażerskich.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska, Małgorzata Grzegorczyk

Polecane