Łódzkie pokazuje, jak wspierać biznes

opublikowano: 25-11-2018, 22:00

Rozmowa z Ewą Florczyk i Łukaszem Siekierą z Departamentu ds. Przedsiębiorczości Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego — twórcami systemu wsparcia biznesu lodzkie4business

Zanim powiemy czym jest system, wyjaśnijmy jedno — mówi się, że wasze wyniki budzą zazdrość, czy to prawda?

Ewa Florczyk i Łukasz Siekiera z Departamentu ds.
Przedsiębiorczości Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego przyznają, że
tworzenie systemu wsparcia biznesu lodzkie4busines trwało latami, zaś sam
system jest efektem wsłuchiwania się w potrzeby lokalnych przedsiębiorców.
Zobacz więcej

ZGODNIE Z POTRZEBAMI:

Ewa Florczyk i Łukasz Siekiera z Departamentu ds. Przedsiębiorczości Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego przyznają, że tworzenie systemu wsparcia biznesu lodzkie4busines trwało latami, zaś sam system jest efektem wsłuchiwania się w potrzeby lokalnych przedsiębiorców.

Łukasz Siekiera: Zdecydowanie. Wspólnie z Ewą i naszym zespołem zbudowaliśmy bardzo skuteczny system wspierający biznes — uniwersalny, działający szybko i proaktywnie. Często udaje nam się rozpocząć proces wsparcia przedsiębiorcy w czasie do 48 godzin od nadesłania zgłoszenia. To robi wrażenie nawet na największych firmach doradczych. Potrafimy niemal równocześnie zorganizować wydarzenie na 3 tys. osób, szkolne warsztaty, przedsięwzięcie modowe Marka wspiera Markę, uruchomić program finansowania projektów medycznych o wartości 100 mln zł i jeszcze wyjechać z ofertami firm na targi zagraniczne.

Ewa Florczyk: Z radością obserwujemy zdumienie przedsiębiorców, kiedy widzą nas w akcji. Dla nas to potwierdzenie, że wybrany kilka lat temu kierunek był słuszny. Zależało nam na stworzeniu całościowego systemu wsparcia przedsiębiorców na różnych etapach prowadzenia działalności gospodarczej. I wszystko wskazuje na to, że się nam udało. Łączymy ze sobą partnerów biznesowych, budujemy i rozwijamy start- -upy, promujemy designerów i projektantów mody, wspieramy naukę, oferujemy indywidualne bezpłatne doradztwo dla firm, czy pomoc we wchodzeniu na rynki zagraniczne. Pomożemy przekuć entuzjazm startupowca w sukces biznesowy i dać impuls do rozwoju firmie w okresie stagnacji.

Systemu nie buduje się z dnia na dzień, od czego się zaczęło?

E. F. Kiedy prawie pięć lat temu obejmowałam kierownictwo nad departamentem ds. przedsiębiorczości od razu odkryłam niesamowity potencjał jego zespołu. Nie brakowało pomysłów, chęci.

Ł.S. Potwierdzam. Pracuję w tym departamencie praktycznie od chwili kiedy powstał. Potrzeby przedsiębiorców zawsze były i są duże, ale szybko zauważyliśmy, że rozproszone działania nie przynoszą oczekiwanych efektów. Po raz pierwszy pomyślałem, żeby połączyć je w spójny system już w 2010 r., jednak dopiero pojawienie się Ewy pozwoliło na realizację tych założeń i zaprojektowanie nowych. Chcieliśmy być jak najlepiej przygotowani, dlatego rok 2015 poświęciliśmy na badania. Realizowane wówczas projekty wykorzystaliśmy do przeprowadzenia wywiadów wśród przedsiębiorców. Dzięki temu ustaliliśmy, jakie działania najlepiej odpowiedzą na potrzeby biznesu.

E. F. Może to zabrzmi banalnie, ale okazało się, że przedsiębiorcy mają realny problem z dotarciem do istotnych informacji. Dlatego pierwszym mechanizmem, który uruchomiliśmy były centra innowacji biznesowej, inspirowane szwedzkimi rozwiązaniami.

Stworzyliśmy zespoły infobrokerów — doradców biznesu, przekazujących firmom informacje o ofercie funduszy unijnych, urzędów, instytucji otoczenia biznesu, uczelni i instytutów naukowo-badawczych, a także doradzających w zakresie rozwoju tych firm. To nie mogli być urzędnicy przywiązani do swoich biurek gdzieś w Łodzi. Miałam poczucie, że muszą być blisko ludzi, działać w terenie, jak najbliżej przedsiębiorcy, dla którego najcenniejszym zasobem jest jego własny czas. I tak w listopadzie 2016 r. uruchomiliśmy 7 takich centrów na terenie całego województwa, a obecnie 11 doradców może dotrzeć do firm w dowolnym miejscu regionu. Dzięki ogromnej liczbie spotkań są w stanie łączyć we współpracy poszczególnych aktorów regionalnej gospodarki.

Ł.S. Nad działalnością doradców czuwają w biurze, w Łodzi, jeszcze trzy osoby, które agregują poszczególne elementy oferty instytucji publicznych i instytucji wsparcia biznesu. To właśnie ten zespół odgrywa istotną rolę w kojarzeniu ze sobą firm, działających w różnych powiatach województwa łódzkiego.

I na tym można było poprzestać. Skąd potrzeba dalszego działania?

Ł.S. Znakomity odzew ze strony przedsiębiorców dodał nam wiatru w żagle. Zaczęliśmy myśleć globalnie o swojej roli. Stąd pomysł na działania edukacyjne. Wyszliśmy z założenia, że przedsiębiorczość to postawa, którą należy kształtować od najmłodszych lat. Skonstruowaliśmy program, pozwalający dzieciom zrozumieć wartość pieniądza i zachęcający do odważnego działania w przyszłości. Tak powstała Akademia Przedsiębiorczego Ucznia, która w 2017 r. pilotażowo zagościła w kilku szkołach województwa. W przekonywaniu dzieci do tego, że przedsiębiorczość to nie nudny szkolny przedmiot, a droga do sukcesu pomagają inspirujące spotkania z ludźmi biznesu i warsztaty pobudzające kreatywność.

E.F. W tym momencie po prostu konieczne było pójście za ciosem. Mieliśmy już propozycję edukacyjną, sieć mobilnych doradców, świetną współpracę z uczelniami wyższymi i mechanizmy wsparcia istniejących firm. Brakowało przestrzeni dla początkujących: kreatywnych przyszłych przedsiębiorców, bez wiedzy i doświadczenia (start-upów) oraz działań wzmacniających aktywność międzynarodową firm. Dlatego jeszcze w 2017 roku stworzyliśmy kolejny projekt. Wtedy też pojawiła się nazwa lodzkie4business, dziś sygnująca wszystkie nasze działania.

Czy wtedy narodził się pomysł na SkyHUB? E.F.

Wtedy się wykrystalizował. Myślałam o tym już wcześniej. Wielką inspiracją była lektura książek „Startup Nation” Saula Singera i „Społeczności START-UPowe” Brada Felda. Na etapie projektowania tej przestrzeni dostaliśmy wsparcie mentorskie ze strony Sławomira Lachowskiego, twórcy mBanku. Namówienie go do tworzenia ekosystemu startupowego w łódzkim, poczytuję za ogromy osobisty sukces. Jego doświadczenie pomogło naszą wizję zamienić w precyzyjny plan jedynej w swoim rodzaju przestrzeni integrującej to wyjątkowe środowisko.

Ł.S. Realizacja tego planu była ekscytującym wyzwaniem dla mojego zespołu, a efekty można podziwiać na XV piętrze biurowca Red Tower w Łodzi przy Piotrkowskiej 148/150. Mamy tu darmową przestrzeń do pracy, nowoczesną, designerską, sprzyjającą kreatywności. SkyHUB daje początkującym możliwość korzystania z wiedzy mentorów takich jak Sławomir Lachowski, Lech Kaniuk czy Piotr Bucki. Tym, którym brakuje know-how, gwarantuje wsparcie najlepszych łódzkich kancelarii prawnych, agencji marketingowych, ekspertów social media. Żadna inna przestrzeń do pracy wspólnej w województwie łódzkim nie jest takim magnesem dla kreatywnych i przedsiębiorczych osób jak SkyHUB.

Jest jeszcze biuro wsparcia eksportu. Czym się zajmuje?

Ł.S. Wzmacnia ten aspekt działalności firm z regionu, który jest nakierowany na arenę międzynarodową. Pomaga znaleźć atrakcyjne rynki, zagranicznych kontrahentów oraz dofinansowanie działalności eksportowej. Konsultanci BWE, tak jak doradcy CIB, dojeżdżają bezpośrednio do firm, promują też region podczas wyjazdów zagranicznych.

Czy poza fizycznie istniejącym SkyHUBem widać jakieś inne efekty lodzkie4business?

E.F. Z oferty SkyHUB skorzystało już kilka tysięcy osób, często brakuje wolnych biurek do pracy. Dzięki nam ponad 70 firm pokazało się na targach w kraju i za granicą. Niektóre podpisały kontrakty z parterami spoza Polski. Ponad 20 weszło w kooperację z jednostkami naukowo-badawczymi, a półtora tysiąca skorzystało z indywidualnego doradztwa.

Ł.S. Wielu pomogliśmy aplikować o środki z RPO, PROW, JEREMIE lub bonów na doradztwo i szkolenia. Pomagamy znaleźć pracowników, wzmacniamy kompetencje — już kilka tysięcy osób skorzystało z naszych szkoleń i spotkań warsztatowych. W przyszłym roku zamierzamy dodać nowe elementy do systemu. Zabierzemy firmy na targi i misje, zorganizujemy cykle szkoleń przygotowujących do działania na rynkach międzynarodowych, programy akceleracyjne dla start-upów, ale też wydarzenia społecznościowe, takie jak gra miejska. Do tego kolejne warsztaty dla najmłodszych i następne edycje wydarzeń promujących regionalny przemysł modowy. Zdecydowanie, nie zamierzamy spocząć na laurach. Szczegóły oferty lodzkie4business: www.l4b. lodzkie.pl www.skyhub.lodzkie.pl i www. cib.lodzkie.pl Facebook: Lodzkie4business, SkyHUB i Centrum Innowacji Biznesowej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Łódzkie pokazuje, jak wspierać biznes